اسرائیل براى آشتى با ترکیه وزیر امور خارجه اش را دور زد

افكار نيوز: یک ماه پس از حمله نیروی دریایی اسرائیل به یک کشتی امدادگر که راهی نوار غزه بود، نمایندگان اسرائیل و ترکیه مذاکرات دوجانبه خود را آغاز کردند. این دیدار که به اطلاع وزیر امور خارجه اسرائیل نرسیده بود با اعتراض او روبهرو شده است.

دیپلماسی ایرانی: یک ماه پس از حمله نیروی دریایی اسرائیل به یک کشتی امدادگر که راهی نوار غزه بود، نمایندگان اسرائیل و ترکیه مذاکرات دوجانبه خود را آغاز کردند. این دیدار که به اطلاع وزیر امور خارجه اسرائیل نرسیده بود با اعتراض او روبه‌رو شده است.

احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و بنیامین بن‌الیعزر، وزیر صنایع و بازرگانی اسرائیل‌ در این ملاقات کوشیدند تا از تنش‌های موجود میان تلاویو و آنکارا بکاهند.

رسانه‌های ترکیه روز پنجشنبه گزارش دادند که این دیدار به احتمال زیاد به خاطر فشارهای شدید امریکا به دو طرف انجام شده، زیرا هم اسرائیل و هم ترکیه از هم‌پیمانان امریکا در منطقه هستند. رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که این دیدار در بروکسل انجام شده، اما روزنامه‌های اسرائیل مکان دیدار را زوریخ دانسته‌اند.

مذاکره وزیر صنایع و بازرگانی اسرائیل با وزیر امور خارجه ترکیه جو اعتماد متقابل میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آویگدور لیبرمن، وزیر امور‌خارجه اسرائیل را با مشکلاتی روبرو کرده است. لیبرمن در مصاحبه‌ای با رادیو صدای اسرائیل با محکوم کردن این مذاکره آن را غیرعقلانی دانست و ناراحتی خود را از این که او از دیدار این دو وزیر اطلاعی نداشته اعلام کرد. لیبرمن خاطر نشان کرد که این دیدار از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا برنامه‌ریزی شده بود و وزیر دفاع و بعضی دیگر از اعضای کابینه نیز در جریان آن بودند و تنها او از این دیدار اطلاعی نداشته است.

در اطلاعیه‌ای که از طرف وزارت امور خارجه اسرائیل در این زمینه منتشر شده، آمده است که این اقدام ضربه‌ای شدید بر اعتماد متقابل میان نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر خارجه این کشور است. لیبرمن، نخست‌وزیر راست‌گرای افراطی اسرائیلی اما گفت که او در نظر ندارد به خاطر این اقدام نخست‌وزیر کابینه را ترک کند.

احمد داوداوغلو در دیدار با وزیر بازرگانی اسرائیل بار دیگر از دولت این کشور خواسته است که از ترکیه به خاطر حمله به کشتی حامل کمک‌های امدادگرانه که عازم نوار غزه بود، به طور رسمی عذرخواهی کند. ترکیه همچنین خواستار آن است که اسرائیل به بازماندگان کشتگان این حادثه غرامت بپردازد و محاصره نوار غزه را پایان دهد.

سخنگوی دولت اسرائیل در جواب این سئوال که چرا وزارت امور خارجه این کشور از این دیدار با خبر نشده اعلام کرد که یک اشتباه تکنیکی سبب شد تا لیبرمن در جریان این دیدار قرار نگیرد. او اما به جزئیات این اشتباه تکنیکی اشاره‌ای نکرد.

لیبرمن هم روز پنجشنبه اعلام کرد که نتانیاهو تا کنون بارها کوشیده است تا ارتباطی تلفنی با او برقرار کند و در این مورد با او صحبت کند، اما به خاطر بعضی اشکالات تکنیکی هنوز ارتباط برقرار نشده است.

انتهای پیام / ب.