داعش به همسایه ترکیه تبدیل شده است

به گزارش افکارنیوز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پیش از نشست امروز وزیران خارجه کشورهای ناتو گفته بود که تهدیدات موجود در شرق ترکیه را مطرح خواهد کرد زیرا هنوز بسیاری از مرزهای سوریه – ترکیه و عراق – ترکیه در اختیار نیروهای نظامی داعش قرار دارد.

وی گفت: دولت اسلامی عراق و شام به همسایه ترکیه تبدیل شده است. این مسئله بسیار حساس است و ما آن را تحمل نخواهیم کرد. این برای ترکیه یک تهدید بسیار بزرگ است. نشست آنتالیا برای ما از لحاظ رفع این تهدید بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
خبرگزاری «کردپرس» به نقل از وزیر خارجه ترکیه نوشت: علاوه بر داعش، در کشورهای سوریه و عراق گروه‌های تروریستی بسیار زیادی وجود دارد. برای مبارزه با مقوله ترور بیش از هر چیزی تصمیم قاطع لازم است. اکنون گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» با حملات هوایی نابود نمی شود. این موضعی است که از آغاز این حملات بر آن تاکید کرده‌ایم. یک استراتژی گسترده برای مبارزه با داعش نیاز است. هر چه سریعتر منطقه باید از تروریستها و منابعی که باعثبه وجود آمدن ترور می‌شود پاکسازی شود. منطقه باید امنیت و استقرار پیدا کند.
چاووش اوغلو در ادامه تصریح کرد: داعش در حال حاضر بسیاری از مرزهای موجود در سوریه و عراق را کنترل می کند. علاوه بر این، تروریستهای ۹۰ کشور مختلف برای پیوستن به داعش وارد کشور ترکیه می شوند که این موضوع نیز برای ما یک تهدید بزرگ به حساب می آید. تا کنون ما با تدابیری که اتخاذ کردیم توانستیم بیش از ۱۳۰۰ نفر که قصد پیوستن به داعش را داشتند شناسایی کرده و از کشور خارج کنیم. همچنین بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر را وارد لیست سیاه در ترکیه کردیم که اجازه ورود به کشور را ندارند. ولی با تمام اینها کنترل کردن مرز مشترک ۱۳۰۰ کیلومتری با سوریه و عراق کار ساده ای نیست.

چاووش اوغلو امروز در این نشست گفت: ما مرزهایی طولانی با سوریه داریم که داعش در آن حضور دارد. لذا ما باید تلاشی همسو برای مبارزه با تروریسم داشته باشیم.

وی در ادامه گفت که ترکیه برای حمایت از افغانستان با همکاری ناتو آمادگی دارد.