هزینه ۷۷۴,۲۹۵, ۰۰۰,۰۰۰ دلاری شیوخ فاسد در بازار سلاح + آمار

به گزارشافکارنیوز، صحبت از مخارج گسترده در رابطه با توسعه صنایع نظامی و خرید تجهیزات تهاجمی ذهن بسیاری از مخاطبین را به سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جلب می نماید. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه آخرین فردی است که اخیرا به منطقه سفر کرده و در پی عقد قرارداد هنگفت نظامی با اعراب منطقه برآمده است. به نظر می آیدهر بار سفر خاورمیانه ای فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، میلیاردها یورو سود راهی کشورش می کند. پس از ره توشه چند میلیاردی که اولاند سال گذشته از عربستان با خود به فرانسه برد، او در حالی دوباره خود را به کاخ سعودی رساند که به میمنت جنگ یمن موفق به عرضه تسلیحات جدید به این کشور شد. به ویژه این که با قرارداد جدید تسلیحاتی فرانسه و قطر بازار تسلیحات بیش از گذشته داغ شده است.

سرمایه گذاری جهت خرید جنگ افزارهای نظامی در حالی با شدت از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متشکل از عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین پیگیری می شود که سایر کشورهای اثر گذار در جامعه بین المللی میزان کمتری را به این امور اختصاص داده اند. درحالی‌که هزینه‌های نظامی در آمریکای شمالی، کشورهای غربی و اروپایی به آرامی درحال کاهش است، اما این هزینه‌ها در آسیا، خاورمیانه و اروپای شرقی روند افزایشی را درپیش گرفته‌، ضمن اینکه ایالات متحده همچنان با دراختیار داشتن یک سوم کل هزینه‌های نظامی در جهان، پیشتاز است.

یکی از اهداف کلان سفر اولاند به منطقه، تلاش برای فروش هر چه بیشتر سلاح های ساخت این کشور به اعراب ارزیابی شده است

با این حال بودجه نظامی کشورهای بزرگ و تاثیرگذار محیط بین الملل در سال جاری میلادی، به گونه ای تعیین شده است که نشان می دهد، سیاست خارجی آنها کماکان بر اهمیت قدرت نظامی تاکید ویژه ای دارد.

موسسه مطالعات صلح استکهلم، هزینه‌های نظامی سالانه اغلب کشورهای بزرگ جهان را محاسبه می‌کند. بنابر اعلام این موسسه ایالات متحده، سال گذشته میلادی(۲۰۱۴)، مبلغ ۶۱۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی خود کرده‌ که این رقم حدود سه برابر بودجه نظامی چین است که از این حیثدر رتبه دوم جهان قراردارد. چین سال گذشته ۲۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی خود کرده‌است. عربستان سعودی نیز با رشد خیره کننده ای به رتبه چهارم جهان رسیده است.بر پایه این رتبه بندی، عربستان سعودی هزینه نظامی اش در مقایسه با سال۲۰۱۳به میزان۳۵درصد افزایش یافته است.

از این رو بر آن شدیم در مطلب فوق به گونه ای تصویری و با جداول مختلف میزان خرید های تسلیحاتی در حوزه های مختلف زمینی، هوایی، دریایی و سرمایه گذاری های آتی در حوزه نظامی و همچنین میزان درصد این سرمایه گذاری ها به تولید ناخالص داخلی کشورهای فوق را بررسی کنیم. علاوه بر موارد فوق در جای جای متن، مقایسه های متعددی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سایر کشورها و هم چنین منتفع ترین کشورها و کمپانی ها از صدور بیش از حد سلاح به خاورمیانه اشاره خواهیم کرد.

آمارها و جداول ذکر شده بر گرفته از دو موسسه معتبر بین الملل به نام های موسسه مطالعات صلح استکهلم و موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن می باشد.

برآورد بودجه نظامی کشورها در سال ۲۰۱۳ نیز نشان می دهد که عربستان سعودی در جایگاه چهارمین کشوری است که بیشترین هزینه را صرف امور نظامی کرده است. جدول فوق به وضوح نشان می دهد که هزینه نظامی ایالات متحده با ۱۵ کشور بعدی خود تقریبا برابر است:

جدول زیرین به ارائه ۲۰ کشور اول سرمایه گذار درحوزه نظامی در سال ۲۰۱۳ می پردازد:

میزان هزینه های تسلیحاتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کنار سایر کشورهای خاورمیانه به تولید ناخاص داخلی این کشورها در بالاترین سطوح جهانی قرار دارد. نقشه فوق به این مسئله می پردازد(آمارها متعلق به سال ۲۰۱۲ می باشد):

مقایسه نسبت بودجه نظامی کشورهای شورای همکاری به تولید ناخالص داخلی آنها با برخی کشورهای نمونه

جدول بعدی فوق به بررسی میزان هزینه های نظامی گشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ می پردازد. تفاوت های اندک در معدودی از ارقام ناشی از برآورد تا حدودی متفاوت موسسه های(استکهلم و لندن) در بررسی مقوله فوق می باشد:

مقایسه هزینه های نظامی شش کشور عربی به همراه عراق و یمن با ایران:

هزینه های سرسام آور اعراب در طول سال های اخیر در حالی است که کشورهای فوق بر خلاف بسیاری از دولت ها تا کنون مبادرت به جنگ با هیچ یک از همسایگان خود نکرده اند و عملا سلاح های فوق بلا استفاده مانده است. ضمن آن که شش کشور عربی به لحاظ جمعیت و مساحت که خود از مسائل کلیدی در ترسیم هزینه های نظامی در رتبه های پایین جهانی قرار دارند.


جنگنده رافائل که اولاند در سفر اخیرش به منطقه قول فروش آن ها را به اعراب داده است

جدول زیر به ارائه بزرگترین صادرکنندگان سلاح به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حد فاصل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ می پردازد. اعداد به میلیون دلار بوده و نشان از حجم از ارسال شده از سوی کشور فوق به کشور عربی می باشد. در رابطه با کشور قطر در این زمینه اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

جدول زیر به ارائه بزرگترین صادرکنندگان سلاح به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حد فاصل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ می پردازد. اعداد به میلیون دلار بوده و نشان از حجم از ارسال شده از سوی کشور فوق به کشور عربی می باشد.

تانک های آلمانی لئوپارد که به عربستان سعودی و قطر فروخته شده اند

علاوه بر میزان سلاح های وارد شده به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، این کشور در طول ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ سفارش های گسترده ای نیز داده اند که در آینده به آن ها تحویل داده خواهد شد:

سفارش های داده شده در حد فاصل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به میلیون دلار

سفارش های داده شده در حد فاصل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱

روند صعودی به نظیر خرید تسلیحات از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که فروش تسلیحات در جهان به نسبت سابق و دهه های پیشین افت نموده است. نمودار زیرین به حجم فروش تسلیحات در حد فاصل سال های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ می پردازد:


ایالات متحده آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح به کشورهای عربی محسوب می شود. وزیر دفاع پیشین آمریکا در کنار وزیر دفاع قطر

میزان سرمایه گذاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قیاس با برخی مناطق جهان در حد فاصل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و برآورد آینده:

به ترتیب از چپ به راست: شورای همکاری خلیج فارس، شمال شرقی آسیا، جنوب آسیا، جنوب شرقی آسیا، اروپای غربی


هزاران فروند آپاچی آمریکایی به سعودی، امارات، قطر، عمان، بحرین و کویت فروخته شده است

جدول زیر به ارائه بزرگترین واردکنندگان سلاح در جهان در سال ۲۰۱۴ می پردازد(اعداد به میلیارد دلار می باشد):


فرانسه در پی آن است تا با بهره برداری از تنش ایجاد شده میان روابط آمریکا با شورای همکاری زمینه فروش بیش از پیش سلاح به این کشورها را مهیا نماید

جدول زیر به ارائه بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات در جهان در سال ۲۰۱۴ می پردازد(اعداد به میلیارد دلار می باشد):

بودجه نظامی اعراب در حالی با رشد فزاینده در سال های گذشته روبرو بوده که بودجه نظامی آمریکا ثابت و یا کاهش یافته است.

هزینه های نظامی آمریکا از ۱۹۵۰ در ۲۰۲۰

جدول زیر نشان می دهد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه عراق و ایران در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به طور میانگین از چه کشورهایی سلاح وارد کرده اند:

میلیاردها دلار سود ناشی از فروش اف ۱۶ به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست آمریکا رسیده است

بزرگترین کمپانی های صادر کننده سلاح در جهان

فروش تسلیحات جهانی حدفاصل ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۶

شرکای اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

علی رغم هزینه های هنگفت صرف شده تا کنون اعراب وارد هیچ جنگی نشده اند

در ادامه به تفکیک هزینه های صرف شده توسط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حوزه های مختلف زمینی، دریایی، هوایی و پدافند اشاره کرده و هزینه های فوق را با سایر مناطق جهانی مقایسه می نماییم. هزینه های بر مبنای میلیارد دلار می باشند.

هزینه های صرف شده برای اداوات نظامی در حوزه زمینی اعم از تانک، نفربر، خمپاره و…، به ترتیب از چپ به راست: شورای همکاری خلیج فارس، خاورمیانه، شمال شرقی آسیا، جنوب آسیا، جنوب شرقی آسیا، اروپای غربی.

سرمایه گذاری بر بالگردها و هواپیماهای ملخ دار

هزینه صرف شده برای ناوگان دریایی و خرید کشتی، ناو، ناوچه و…

سرمایه گذاری جهت خرید جنگنده

سرمایه گذاری جهت خرید هواپیماهای بدون سرنشین

سرمایه گذاری در حوزه زیر دریایی

سرمایه گذاری در حوزه پدافند و موشکی

آمریکا جهت مقابله با آن چه خطر موشکی ایران عنوان می شود مبادرت به فروش پدافند هوایی پاتریوت به کشورهایعربی حاشیه خلیج فارس نموده است