دولت عربستان هیچ شانی برای تعیین تکلیف کشتی ایرانی ندارد
گروه بین الملل

- خبرهای رسیده از یمن حکایت از آن دارد که هواپیماهای سعودی مناطقی در استان صعده واقع در شمال این کشور و منطقه " زنجبار " در جنوب این کشور را بمباران کردند. " مطهر لقمان " مشاور حقوقی کنگره خلق یمن با اشاره به تشدید تجاوزات عربستان و عدم تمدید آتش‌بس موقت گفت: اوضاع کنونی مرحله جدیدی از تشدید درگیری‌های نظامی در یمن را نشان می‌دهد.

به گزارشافکارنیوز، یک سازمان غیردولتی در یمن نیز اعلام کرد که از زمان آغاز حملات هوایی عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور به مواضع انصارالله در ماه مارس بیش از شش هزار یمنی کشته شدند.

مرکز تحقیق و مطالعات " عباد " در گزارشی اعلام کرد که گروه انصارالله و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن حدود پنج هزار تن از اعضای خود را در درگیری با گروه های مقاومت و نیروهای ارتش و نیز حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان از دست دادند.
در این میان جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز حملات هوایی جنگنده های سعودی به یمن ضمن واکنش شدید به این اقدام متجاوزانه عربستان خواستار توقف حملات شده است

همچنین با وخیم تر شدن اوضاع مردم یمن و نیاز شدید به کمک های دارویی کشتی نجات کشورمان از هفته گذشته راهی این کشور شد که به گفته مقامات کشورمان قرار است این کشتی امروز در یمن پهلو بگیرد.

حمید بعدی نژاد مقام ارشد وزارت خارجه کشورمان شب گذشته در گفت وگو با پایگاه روسی اسپوتنیک گفت: «هماهنگی‌های لازم با آژانس مربوطه در سازمان ملل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه انجام شده و کشتی با این مجوز در یمن و نه در جیبوتی، پهلو خواهد گرفت.»

کشتی شاهد حامل اقلام دارویی و غذایی، از هفته گذشته راهی یمن شده و انتظار می‌رود امروز یا فردا به این کشور، که برای دو ماه آماج حملات عربستان سعودی بوده، برسد
با وجود آنکه پنتاگون نیز تائید کرده که این کشتی صرفا حامل اقلام بشردوستانه است، اما ریاض تهدید کرده که اجازه ورود این کشتی به یمن را نمی‌دهد.

پیشتر نیز عربستان سعودی از فرود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران که حامل کمک های دارویی بود در فرودگاه صنعا ممانعت به عمل آورد.

عربستان از سال ۲۰۱۱ و بعد از موج انقلاب های عربی و بیداری اسلامی وارد یک بحران عمیق داخلی و منطقه ای شده است و از هر وسیله ای برای بقای خود استفاده میکند. در سال ۲۰۱۱ روزنامه وال استریت ژورنال گزارشی منتشر مرد مبنی بر این که مقصد بعدی انقلاب های عربی عربستان خواهد بود، چراکه ۴۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و ۷۰ درصد فاقد منزل مسکونی مناسب هستند.

در واقع فساد و استبداد هفت هزار شاهزده سعودی که منابع این کشور را میان خود توزیع کرده اند، وضعیت غیرقابل تحملی را برای اکثریت مردم این کشور ایجاد کرده است. البته بعد از شروع این انقلاب ها عربستان در مجموع ۱۰۳ میلیارد دلار کمک مستقیم یا غیر مستقیم در قالب بسته های خواهند کرد.

کشوری که دچار بحران عمیق هویتی و اجتماعی است، دست به اقدامات غیرعادی و خطرناک می زند و در این شرایط بسیار مهم است که با استفاده از تکنیک های مدیریت بحران جلوی شکل گیری زنجریه های تصاعدی بحران گرفته شود. رفاهی و اجتماعی اهلام و اجرا کرد که فعلا نقش یک مسکن موقت را ایفا می کند، ولی در میان مدت با کاهش بهادی نفت و هزینه های جنگ ها و ماجراجویی های عربستان در منطقه و ادامه موج بیداری اسلامی دیر یا زود دمل های پنهان سرباز خواهند کرد اینک یمن و مردم بی گناهش قربانی ماجراجویی سعودی ها شده است.

علیرضا میر یوسفی رئیس گروه مطالعات خارومیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل در گفت وگو با افکارنیوز با بیان اینکه نباید موضوع یمن به هیچ عنوان یک موضوع بین ایران و عربستان دیده شود تصریح کرد: اتفاقا سعودی ها تمایل زیادی برای اینکار دارند. تحرکات اخیر عربستان در منطقه بسیار وسیع تر از موضوعات روابط دوجانبه ایران و عربستان است. مداخله غیرمنطقی و غیرقابل قبول عربستان در یمن در واقع ادامه سیاست مشت آهنین این کشور با موضوع انقلاب های عربی و بیداری اسلامی در داخل و خارج عربستان است.

رایزن و سخنگوی سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به تهدید عربستان برای بازرسی از این کشتی نیز گفت: ایران تاکنون به گستاخی ها و تحریکات مقامات و رسانه های سعودی واکنشی نشان نداده است و به کمک های انساندوستانه به مردم مظلوم یمن بسنده کرده است. هر چند محاصره دریایی و هوایی یمن توسط عربستان غیرقانونی، غیرانسانی و غیرمنطقی است، ولی طبق قوانین بین المللی حتی در زمان جنگ هم کمک های انساندوستانه از هرگونه تعرض و مزاحمت باید به دور باشند و دولت عربستان هیچ شانی در دخالت در این امور که زیر نظر سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن صورت می گیرد ندارد.

یمن کشوری با ۲۳ میلیون جمعیت و شصت میلیون سلاح است و تجربه های قبلی عربستان می بایست آنها را از ماجراجویی جدید در یمن بازمی داشت. سعودی ها روی نیروهای رزم زمینی پاکستان و مصر در جنگ یمن حساب می کردند که با درایت و خویشتن داری انصارالله، دیپلماسی فعالی ایران و همینطور هوشیاری مقامات پاکستان و مصر انتظاراتشان برآورده نشده است.

در ادامه گفت: بعلاوه ایران طرح چهار ماده ای درباره حل موضوع یمن با محوریت آتش بس و ارسال کمک های انسان دوستانه را از مدت ها قبل پیشنهاد کرده است و راه حلی به غیر از روش هایی مشابه پیشنهاد ایران برای یمن متصور نیست.

این کارشناس ارشد بین الملل معتقد است دیپلماسی فعال و موجه منطقه ای ایران با این کشورها و سایر کشورهای پیرامونی عربستان می بایست ادامه یابد و یقینا نقش موثری در تجدید نظر سعودی ها در ادامه این جنگ و برادر کشی خواهد داشت.