خنثی‌سازی طرح ترور رئیس جمهور آلمان به دست داعش

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «برلینر مورگن‌پست» گزارش داد مقامات سوئیس درحال تحقیق درباره طرح ادعایی منتسب به گروه تروریستی داعش برای ترور «یواخیم گاوک» رئیس جمهور آلمان هستند.

در این گزارش از فردی عراقی الاصل با نام «اسامه ام» نام برده می‌شود که مقامات سوئیس وی را به تدارک حمله تروریستی با استفاده از مواد منفجره و گازهای سمی برای کشتن رئیس جمهور آلمان خبر می‌دهند.

پایگاه خبری «در وستن» نیز روز شنبه گزارش داد مظنون فوق ۲۷ سال دارد و احتمالا طرحی برای حمله به یواخیم گاوک داشته است.

گفته می‌شود اسامه ام در حال برنامه ریزی برای حمله به محل اقامت رسمی رئیس جمهور آلمان در برلین بوده است. علاوه بر این، وی طرح‌هایی برای حمله به یک بیمارستان نظامی آلمان و ساختمان متعلق به شرکت بزرگ داروسازی «بایر» داشته است. بازرسان مظنون هستند که فرد فوق ممکن است در حال تلاش برای سازماندهی یک گروه تروریستی در داخل خاک سوئیس بوده است.

بر اساس این گزارش، اسامه ام مارس ۲۰۱۴ در «برینگن» واقع در شمال سوئیس بازداشت شده و خود را یک جنگجوی مشهور و قابل احترام گروه تروریستی داعش می‌داند. گفته می‌شود وی در سوریه، اتریش، آلمان و انگلیس ارتباطاتی داشته است.

مظنون فوق در حال حاضر به اتهام اقدام تروریستی در «برن» پایتخت سوئیس نگهداری می‌شود. دادگاه جنایی فدرال سوئیس اخیرا مدت بازداشت وی تمدید کرده است.

مرکز ضدتروریسم ملی آمریکا در ماه فوریه گزارش داد بیش از ۲۰ هزار تبعه خارجی از سراسر جهان از جمله کشورهای غربی به سوریه سفر کرده‌اند تا به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بپیوندند.

جنگجویان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان از جمله ۳۴۰۰ نفر از کشورهای غربی تا کنون به سوریه رفته اند تا در کنار دیگر گروه‌های تروریستی با دولت سوریه بجنگند.

مقامات امنیتی غرب نگران این هستند که افراد ملحق شده به گروههای تروریستی در خاورمیانه از مهارتهای فراگرفته خود در هنگام بازگشت به کشورهای خود استفاده کنند.