داعش قادر به تولید سلاح شیمیایی است

به گزارش افکارنیوز، گروه داعش عملاً از گاز سمی کلر به‌عنوان یک سلاح استفاده کرده است.

پایگاه اینترنتی " نشنال اینترست " آمریکا نوشت: " جولی بیشاپ " وزیر خارجه استرالیا در سخنانی در همایش بین المللی منع گسترش تسلیحات موسوم به گروه استرالیا گفته است داعش آماده دست زدن به هرنوع خشونت و استفاده از هرنوع سلاحی از جمله سلاح شیمیایی برای رسیدن به اهدافش است.

وی افزود: گروه داعش، کارشناسان آموزش دیده را برای تولید سلاح شیمیایی به خدمت گرفته است و عملاً از گاز کلر به‌عنوان یک سلاح استفاده کرده است.

روزنامه نشنال اینترست در گزارش خود آورده است گروه استرالیا، این احتمال(دستیابی گروه تروریستی داعش به سلاح شیمیایی) را جدی گرفته است.
این روزنامه آمریکایی در این گزارش خود چندین پرسش مطرح کرده است همچون: آیا ما در برابر تهدید جدیدی از سوی داعش قرار داریم؟ آیا این گروه عملاً قادر به تولید و توسعه سلاح شیمیایی است؟ آیا استفاده این گروه از چنین سلاحی می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد؟

روزنامه آمریکایی می‌افزاید هنگامی که گروه داعش کارخانه سلاح‌های شیمیایی صدام را در جولای ۲۰۱۴ اشغال کرد، نگرانی‌ها از بلندپروازی‌های داعش برای دستیابی به سلاح شیمیایی افزایش یافت. این کارخانه در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی بغداد قرار داشت که از سوی سازمان ملل متحد در دهه نود میلادی برچیده شد و احتمال استفاده مجدد برای ساخت سلاح شیمیایی وجود ندارد.

اواخر سال گذشته میلادی و در پی حادثه المثنو(اشغال کارخانه سلاح‌های شیمیایی دوران رژیم بعثی صدام) گزارش‌های متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه گروه داعش از گاز کلر در حملات خود علیه نیروهای عراقی استفاده کرده است.

روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت هرچند صحت هیچ‌یک از این گزارش‌ها به‌طور مستقل تأیید نشده است، اما توصیف حوادثاز سوی شاهدان عینی و قربانیان با فرضیه استفاده داعش از گاز کلر همخوانی دارد.

این رسانه نوشته است گروه داعش ممکن است قادر به تولید سلاح شیمیایی یا حداقل دستیابی به موادی با قدرت کشندگی کمتر همچون گاز کلر باشد، اما برای ایجاد خسارت‌های بیشتر، مواد شیمیایی را باید در قالب بمب یا موشک که اختصاصاً برای این کار طراحی شده باشند، مورد استفاده قرار داد که به‌سبب آنکه داعش نیروی هوایی در اختیار ندارد، بمبهای هوایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و توسعه موشک‌های شیمیایی چندین سال زمان می‌برد، البته در صورتی که داعش تجربه لازم برای چنین کاری را داشته باشد.