ژست پوتین در برابر قاتل کودکان یمن
به گزارشافکارنیوز، تغییر محل استقبال از پسر شاه عربستان و جانشین ولی‌عهد این کشور از کرملین مسکو به سن‌پترزبورگ، پیام‌هایی برای سردمداران ریاض به همراه داشت.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن(برابر با ۲۸ خرداد) با هیئتی راهی مسکو شد. دیداری که در مطبوعات منطقه و روسیه بازتاب فراوانی داشته و تحلیل های متعددی درباره آن مطرح شده است.

خبرگزاری «ژئوپلیتیک» روسیه درباره این سفر ناگهانی و غیرمنتظره نوشت: «شاهزاده سعودی به مسکو آمد تا با ولادیمیر پوتین دوست شود… اما به نظر می­رسد پوتین دل خوشی از سعودی‌ها ندارد، چراکه در ابتدا قرار بر این بود که دیپلمات‌های سعودی در مسکو در کاخ کرملین با پوتین ملاقات کنند، اما این دیدار سیاسی به طور غیرمنتطره به همایش بین‌المللی اقتصادی در سن پترزبورگ موکول شد».

به نوشته این خبرگزاری، منتقل کردن محل دیدار شاهزاده سعودی از مسکو به سن پترزبورگ بیانگر این نکته است که سعودی­ها نتوانستند با پیشنهادهای اولیه خود نظر مساعد پوتین را جلب کنند که این اقدام برای پادشاهی عربستان سعودی بسیار تحقیرآمیز بود.

به عقیده ناظران، مسکو با این اقدام خود به ریاض نشان داد که ممکن است عربستان را به عنوان شریک تجاری بپذیرد، اما برای آن به عنوان شریک سیاسی جایگاهی قائل نیست.

به نوشته مطبوعات عربستان، مقامات سعودی از این اقدام پوتین(جابجایی محل ملاقات) ناخشنود و عصبانی شده اند. حتی نوع نشستن پوتین در برابر بن سلمان، در حالی که نوک کفشهایش را بالا نگه داشته و گویی طرف مقابل را چندان جدی نگرفته، برای ناظران و تحلیلگران جالب توجه بود.

نوک کفشهای پوتین و نوع نگاه او به بن سلمان، معنادار بود