حضور ۳ هزار شهروند آسیای مرکزی در داعش

به گزارشافکارنیوز، حضور ۳ هزار شهروند آسیای مرکزی در داعش، تغییر مدیران امنیتی و رسانه‌ای در تاجیکستان، تمایل قرقیزستان برای ایجاد بانکداری اسلامی در این جمهوری و تقویت روابط آمریکا و ازبکستان، بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته می‌باشد.

تمایل مقامات قرقیز برای ایجاد بانکداری اسلامی در این کشور

«تالقون‌بیک عبدالگل‌اف» رئیس بانک ملی قرقیزستان در جلسه پارلمانی امروز اعلام کرد: کارشناسان در مراحل مقدماتی ایجاد شورای شریعت برای اجرای اصول تأمین اعتبارات اسلامی در قرقیزستان می‌باشند.

در این جلسه «تورسون‌بای باقراولو» نماینده پارلمان قرقیزستان از حزب «عارناموس» مسئله زمان افتتاح یک بانک اسلامی در قرقیزستان را مطرح کرد.

به گفته رئیس بانک ملی قرقیزستان، در حال حاضر یک بانک با نام «اکواسلامیک بانک» و ۴ صندوق قرض‌الحسنه کوچک که بر مبنای اصول اسلامی تأمین اعتبار می‌شوند، در کشور مشغول فعالیت هستند.

عبدالگل‌اف با اشاره به اینکه به تازگی پارلمان قرقیزستان برپایه پیشنهاد بانک ملی طرحی را تحت عنوان بانکداری براساس اصول اسلامی در دستور کار خود قرار داده است، گفت: تصویب این پروژه گامی مؤثر در جهت ایجاد اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی در کشور خواهد بود.

تغییرات در مدیران رسانه‌ای و امنیتی در تاجیکستان

«امام علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان تعداد زیادی از مقامات امنیتی و رسانه‌ای این کشور را برکنار کرد.

این تغییرات در حوزه‌های امنیت ملی، نهاد ریاست جمهوری، خدمات دولتی، فرهنگ، معارف و موسسه‌های آموزشی و رسانه‌ها صورت گرفته است.

جابجایی و برکناری مسئولان شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی، کمیته رادیو و تلویزیون، خبرگزاری و روزنامه رسمی تاجیکستان از جمله این تغییرات است.

دفتر مطبوعات رئیس جمهور تاجیکستان اعلام کرده است که بیشتر مدیران جدید، افراد جوان و کارآزموده هستند.

حضور ۳۰۰۰ هزار شهروند آسیای مرکزی در داعش

«نیکلا باردیوژا» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: ۲ تا ۳ هزار نفر شهروندان کشورهای آسیای مرکزی به عضویت داعش درآمده‌اند.
وی ادامه داد: تنها از قرقیزستان، ۴۰۰ نفر و از روسیه ۲ هزار نفر در صف داعش می‌جنگند.
باردیوژان شبکه‌های اجتماعی و بی‌کفایتی در مبارزه با تروریسم جهانی را دلیل این پیوستن‌ها برشمرد و افزود: همکاری واقعی علیه تروریسم چند سال است که وجود ندارد.
دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی درباره تعداد شبه‌نظامیان دیگر کشورها عضو این سازمان آماری ارائه نکرده است.
مقامات تاجیکستان پیش از این شمار شهروندان این کشور در سوریه و عراق را بیش از ۴۰۰ نفر عنوان کرده بودند.

نقش و همکاری ایران در سازمان شانگهای مهم است

رابط قرقیزستان در امور سازمان همکاری‌های شانگهای در دیدار با سفیر کشورمان، نقش و همکاری ایران در این سازمان را مهم برشمرد.

قرقیزستان شریک و متحد مسکو در آسیای مرکزی است

در سفر رئیس جمهور قرقیزستان به روسیه، «پوتین» از قرقیزستان به عنوان شریک و متحد مهم مسکو در آسیای مرکزی نام برد.
طرح سراسری ختم قرآن در مساجد ازبکستان

رئیس بخش مطبوعاتی اداره دینی مسلمانان ازبکستان گفت: امسال در ماه مبارک رمضان مراسم ختم قرآن در ۸۳۳ مسجد این جمهوری برگزار می‌شود.

افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به ازبکستان / روابط تاشکند - واشنگتن تقویت می‌شود

یک هفته‌نامه چاپ دوشنبه، با اشاره به کمک‌های نظامی اخیر آمریکا به ازبکستان، روابط این ۲ کشور را استراتژیک قلمداد کرد.