رتبه اعتباری یونان کاهش یافت

به گزارش افکارنیوز، ضرب‌الاجل تروئیکای اروپایی به یونان برای بازپرداخت بخشی از بدهی‌های آتن به صندوق بین‌المللی پول، امروز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد و دولت آتن باید تا پایان امروز مبلغ ۶/۱ میلیارد یورو به صندوق بین‌المللی پول بازپرداخت کند.

یونان هم‌اکنون با وضعیت بسیار پیچیده و حساسی روبروست. بانک‌های این کشور که با کمبود شدید نقدینگی روبرو هستند روی وام ضروری بانک مرکزی اروپا حساب کرده اند. این در حالی است که طی روزهای اخیر از طول صف های مشتریان بانکها برای بیرون کشیدن پول هایشان کاسته نشده است.

این وضعیت حساس و بحرانی واکنش‌های مختلفی را از جانب رسانه‌ها، نهادها، شخصیت‌های سیاسی یونان و مقامات بین‌المللی در پی داشته که در زیر به آنها می‌پردازیم:

*دولت یونان صداقت رئیس کمیسیون اروپا را زیر سؤال برد

«گابریل ساکللاریدیس» سخنگوی دولت یونان در واکنش به اظهارات اخیر «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، نسبت به صداقت وی ابراز تردید کرده و اعلام کرد که بدون صداقت که شرط ضروری در انجام مذاکرات است، نمی‌توان از حسن نیت و اعتماد در مذاکرات سخن گفت.

وی در پاسخ به اظهارات اخیر یونکر که گفته بود «حس می کند مقام‌های یونان با خودخواهی خود در مذاکرات اخیر برای حل بحران بدهی این کشور به اروپا خیانت کرده‌اند»، افزود: «صداقت شرط ضروری برای اثبات حسن‌نیت و اعتبار در یک مذاکره است.»

*مؤسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پور»(S&P) رتبه اعتباری یونان را کاهش داد

در پی اعلام تصمیم دولت آتن برای برگزاری همه‌پرسی در خصوص درباره دریافت کمک مالی خارجی مؤسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پور» رتبه اعتباری یونان را کاهش داده و از سطح CCC به CCC - تنزل داد.

این مؤسسه اعتبار سنجی همچنین احتمال خروج یونان از منطقه یورو ا در حال حاضر ۵۰ درصد دانست و با صدور بیانیهای اعلام کرد: تصمیم یونان برای برگزاری همهپرسی درباره پیشنهاد طلبکاران نشانه دیگری مبنی بر آن است که دولت الکسی سپیراس سیاست داخلی را از زیان اقتصادی و مالی و پرداخت بدهیهای این کشور مهمتر میداند.