البغدادی، مردی که رازدار است و می خواهد افسانه شود
گروه بین الملل -

هفته نامه فرانسوی لوپوئن، در گزارشی به ابوبکر البغدادی رهبر داعش پرداخته است. لوپوئن از او به عنوان مردی که تمامی زمین را به لرزه در آورده و بسیار اسرار آمیز است، یاد می کند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از این هفته نامه فرانسوی؛ تمامی سرویس های مخفی و اطلاعاتی تلاش می کنند تا در باره زندگی شخصی او تحقیق و بررسی کنند. اکنون می دانیم که او ۴۴ سال دارد، دارای دکترای الهیات از دانشگاه علوم اسلامی بغداد است و چندین همسر دارد. همچنین او به طایفه سامره تعلق دارد و از استان دیاله می آید. او مردی است که همانند شبح، در خفا و در سایه زندگی می کند. از او فقط دو عکس که جزئیات چهره او را نشان می دهند و به هنگام بازداشت کوتاه مدت او توسط نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۴ میلادی گرفته شده، در دست است. از او همچنین یک نوار ویدئویی نیز در دست است که در سال ۲۰۱۴ پس از کنترل شهر موصل و برای مراسم بزرگداشت پیروزی اش بر ارتش عراق در این شهر گرفته شده است.

از این موارد که بگذریم، ابوبکر البغدای بسیار راز دار است و خود را از دید دیگران مخفی می کند. او به صحنه نمی آید و می داند که که پیروزیهایش از او در نزد تاریک اندیشان اسلامی در جهان، افسانه می سازند و این افسانه ها، همان چیزی است که او به دنبال آن می گردد تا بتواند ابعاد شخصیتی خود را در ماواری واقعیت و بیش از آنچه هست بزرگ جلوه دهد.

به غیر از شهر " رقه " مرکز استانی در سوریه که از بهار سال ۲۰۱۳ در تصرف او است، و فلوجه و موصل در عراق که از سال۲۰۱۴ درتصرف این گروه است، داعش اکنون نیمی از خاک سوریه در شمال و شرق این کشور و بیش از یک سوم خاک عراق را در تصرف خود دارد.

به نوشته این هفته نامه فرانسوی، ابوبکر البغدادی تا به واقعیت پیوستن رؤیایی که در سر دارد، فاصله چندانی ندارد. رؤیای او، از هم پاشیدن مرزهای بین دو کشور سوریه و عراق و استقرار یک خلافت اسلامی در این منطقه است. دراین جهت، بسیاری از سازمان های تروریستی در منطقه به داعش پیوسته اند و با ابوبکر البغدادی به عنوان خلیفه بیعت کرده اند. در کشورهای ساحل آفریقا، در لیبی، در تونس و در مصر، گروه های جهادی پرچم داعش را بالا برده اند.

" لوپوئن " مینویسد، حتی در نوار غزه سازمان های مخفی جهادی که پیش تر باداعش بیعت کرده اند، رقیب سرسخت سازمان اسلامی حماس شده اند.

به ادعای این هفته نامه فرانسوی، برای مبارزه با رشد بی سابقه گروهای جهادی وابسته به داعش در نوار غزه، حماس دست به دامن اسرائیلی ها شده تا از کمک های سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در خنثی کردن گروه های جهادی وابسته به داعش در نوار غزه بهره مند گردد.

" اف بی آی " ۱۰ میلیون دلار برای سرابوبکر البغدادی جایزه تعیین کرده است. محل احتمالی گردهم آیی کادر های داعش ۲۴ ساعت روی ۲۴ ساعت از سوی ماهواره های اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی رصد می شود. سرویس های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای غربی به دنبال رد پای او و نزدیکان او هستند.

در چنین شرایطی، ابوبکر البغدادی آگاه به این تلاش ها، بسیار با احتیاط عمل می کند. کمتر جابجا می شود. از تکنولوژی های جدید مانند تلفن همراه و غیره ا ستفاده نمی کند. در هنگام ضرورت با چهره نقاب زده و در خودروهای معمولی جابجا می شود.

او اهل استان دیاله است، لذا تمامی این منطقه را به خوبی می شناسد. او ادعا دارد که خانواده او مستقیماً از خاندان محمد، پیامبر اسلام می اید. به همین لحاظ و طبق رسم معمول که در گذشته های اسلامی نام خلیفه مسلمین به طور کامل و با قید نسب آمده، در ارتباطات رسمی، گروه دولت اسلامی(داعش) ابوبکر البغدادی را به نام: " ابوبکر البغدادی القریشی الحسینی " معرفی می کند.

لوپوئن در گزارش کامل دیگری توانایی های رزمی، تسلیحاتی و دارائی های داعش را توصیف می کند.
در این گزارش، نیروهای جهادی داعش در حدود ۵۰ هزار نفر برآورد شده است. ۱۵ هزار تن از این نیروها خارجی هستند. نیروهای داعش در عراق ۳۰هزار و در سوریه ۲۰ هزار نفر هستند.

داعش تسلیحات نظامی تقریباً کاملی دارد که به این گروه تروریستی ظرفیت و توانایی یک ارتش را اعطا می کند. تانک، خودوهای زرهی، توپخانه سنگین، خمپاره انداز، مواد منفجره برای عمیات انتحاری، مین های ضد نفر و ضد خودرو، درون های اطلاعاتی، موشک های سبک ضد هوایی و موشک های ضد تانک که بیشتر آنها را از ارتش عراق به غنیمت گرفته است، زراد خانه داعش را تشکیل می دهد.

دارائی های در اختیار داعش در حدود ۲ میلیارد دلار تخمین زده می شود. داعش ۶۰ چاه نفت در سوریه و بیش از ۳۰۰ چاه نفت در عراق را در کنترل خود دارد. تولید نفت از چاه های نفت در اختیار داعش به بیش از ۴۶ هزار بشکه در روز برآورد می شود.

داعش همچنین ۸۰ درصد مزارع کشت پنبه در سوریه و بیش از ۴۰ درصد مزارع کشت گندم در عراق را تحت کنترل خود دارد.

قاچاق مواد اولیه داعش عمدتاً از مرزهای ترکیه صورت می گیرد.

داعش همانند یک دولت از فعالیت های اقتصادی در منطقه تحت کنترل خود مالیات اخذ می کند. از هر کامیون کالا، ۴۰۰ دلار، از هر وانت، ۵۰ تا ۱۰۰ دلار مالیات عبور می گیرد. ۵۰ درصد درآمد کارکنان دولت عراق در موصل که از سوی دولت مرکزی عراق هنوز پرداخت می شود، به عنوان مالیات به جیب داعش می ریزد. شرکت هایی که در سرزمین های تحت کنترل داعش فعالیت می کنند، ۲۰ در صد درآمد خود را به عنوان مالیات به داعش پرداخت می کنند.

معادل ۵ تا ۱۰ در صد فروش کسبه در مناطق تحت نفوذ داعش به عنوان مالیات به این گروه پرداخت می شود. در همین حال، ۴۵۰۰ سایت باستانی تحت کنترل داعش است.