پایان بی‌نتیجه نشست گروه یورو درباره یونان

به گزارش افکارنیوز، در شرایط کنونی که یونان با بحران اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و اوضاع آن به دلیل ناتوانی آتن در بازپرداخت بخشی از بدهی‌هایش به صندوق بین‌المللی پول بیش از هر زمان دیگری به هم ریخته و آشفته است، دولت آتن طرحی متشکل از افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها را برای وام‌دهندگان ارسال کرده تا به این وسیله وام‌های جدید را دریافت کند و مانع از ورشکستگی اقتصاد کشور شود.

دولت یونان در پی اجرای برنامه‌‌ای است که بنابر آن درآمد بیشتری کسب کند. به این ترتیب که دولت‌ در مقایسه با هزینه‌ها، بیشتر از مالیات‌ها درآمد داشته باشد.

در پی شکست مذاکرات میان یونان و طرف‌های وام‌دهنده به این کشور(کمیسیون اروپا، صندوق‌بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا) طرفین در تلاش برای دستیابی به راهکاری برای برون رفت از بحران این کشور هستند.

اخبار و واکنش‌های رسانه‌ها، مقامات یونان و مقامات بین‌المللی در خصوص تحولات اخیر این کشور را در زیر می‌بینیم:

* نشست سران اتحادیه اروپا امروز برگزار می‌شود

طرح جدید دولت یونان امروز یکشنبه توسط سران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا بحثو بررسی خواهد شد.

پایان بدون نتیجه نشست روز یکشنبه گروه یورو در حالی صورت گرفت که مقامات ارشد حوزه پولی یورو و سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز یکشنبه به بحثپیرامون بحران یونان خواهند نشست.

*تردید گروه یورو نسبت به عزم دولت یونان در اجرای پیشنهادات ارائه شده

اگرچه واکنش های اولیه برخی از وام دهندگان به پیشنهادات جدید دولت یونان مثبت بوده، اما اعضای کلیدی گروه یورو و وام دهندگان در ارزیابی اصلاحات پیشنهادی آتن اتفاق نظر ندارند و نسبت به عزم دولت یونان در اجرای پیشنهاداتی که ارائه کرده، تردید دارند.

چنانچه گروه یورو پیشنهادات دولت یونان را تایید کند آتن سومین بسته نجات مالی را دریافت خواهد کرد و احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو بسیار ضعیف‌تر خواهد شد.

*پایان بی‌نتیجه نشست گروه یورو درباره یونان

نشست وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو درباره بسته پیشنهادی دولت یونان شنبه شب بدون نتیجه پایان یافت.

وزرای دارایی ۱۹ کشور عضو حوزه پولی یورو موسوم به یوروگروپ دیروز شنبه در بروکسل گردهم آمدند تا در نشستی مهم به بحثو بررسی پیشنهادات جدید یونان بپردازند.

*رئیس گروه یورو: اصلی‌ترین موضوع در ارتباط با پیشنهادات یونان بحثاعتماد است

ژروئن دژسلبلوم رئیس گروه یورو که نشستهای وزرای دارایی منطقه یورو را ریاست میکند، در حاشیه نشست دیروز شنبه اعضای این گروه در بروکسل، نسبت به عملی بودن و تضمین اجرای اصلاحات پیشنهادی از سوی آتن ابراز تردید کرده و اعلام کرد: از لحاظ مالی و اصلاحات همچنان انتقادات زیادی متوجه پیشنهادات یونان است و اصلیترین موضوع در این میان، بحث اعتماد است. آیا میتوان به وعده های دولت یونان در اجرای اصلاحات طی هفتهها، ماهها و سالهای پیش رو اعتماد کرد؟ اینها موضوعاتی هستند که باید در خصوص آن بحث و بررسی صورت گیرد.