جمع‌بندی هسته‌ای به نفع امنیت کل منطقه است

به گزارش افکارنیوز، سایت «ریا. رو» اعلام کرد: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از جمع بندی هسته‌ای در «وین» مستقیم عازم ازبکستان شد و با «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

در این دیدار کامل‌اف اظهار داشت: لاوروف یکی از اعضای فعال روند مذاکرات هسته‌ای ایران بوده و برای دسترسی به جمع بندی در این مذاکرات تلاشهای زیادی را مبذول داشته است.
وی ادامه داد: مذاکرات چندین ماهه هسته‌ای ایران سه شنبه ۲۳ تیرماه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک که اجرایی آن تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی تهران را که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا شکل گرفته است، یکجا حذف خواهد کرد.

در این دیدار کامل اف و لاوروف همچنین مسائل روز مناسبات ازبکستان و روسیه، چشم انداز گسترش همکاری‌های ۲ کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی و انسانی و دیگر عرصه‌ها و برخی موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین در مورد اجرای توافقات به دست آمده در جریان دیدارهای «اسلام کریم اف» رئیس جمهور ازبکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۱۰ ژولای(۱۹ تیر) در شهر «اوفا» گفت‌وگوهای خاصی رد و بدل شد.

۲ طرف همچنین علاقمندی خودرا بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در چارچوب ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی ابراز کردند.

مناسبات ازبکستان و روسیه بر اساس قرارداد راهبردی از تاریخ ۱۶ ژوئن سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شده است.

هم‌اکنون بین تاشکند و مسکو بیش از ۲۰۰ سند بین دولتی و بین اداری امضا شده است.

همکاری‌های اقتصادی بین ازبکستان و روسیه در زمینه‌های هواپیماسازی، ماشین سازی، حمل‌ونقل، بهداشتی، داروسازی، مواد غذایی، الکترونیکی، تبدیل چوب و کشاورزی قرار دارد.

هم‌اکنون در ازبکستان ۸۷۸ شرکت با سرمایه سرمایه گذاران روسیه فعالیت می‌کنند، ۸۵ شرکت روسی در ازبکستان نمایندگی‌های خود را افتتاح کرده‌اند.

در روسیه نیز ۵۱۲ شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبکستان فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۰ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در همان تاریخ ۲۰ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی بین این ۲ کشور روابط سیاسی برقرار شده است.