خداحافظی غرب با هواداران داعش و طالبان

به گزارش افکارنیوز، رابرت فیسک نویسنده و تحلیلگر انگلیسی در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت با عنوان " آمریکا طرف ایران را علیه اسرائیل و عربستان گرفت " نوشت: خشم بنیامین نتانیاهو و سلاطین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هر اندازه باشد، شک و تردید دامن عرب ها را خواهد گرفت که آمریکا طرف شیعیان را در جنگ جاری در خاورمیانه خواهد گرفته است.

وی افزود: اما موضوع اینگونه ارایه نشده است. ایرانی ها با مهار برنامه هسته ای خود و کنار گذاشتن دستگاههای سانتریفوژ و خارج کردن آنها از خدمت برای ۱۰ سال آینده و کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده خود در مقابل رفع تحریم ها و آزاد کردن پول های بلوکه شده در بانک های آمریکا و اتحادیه اروپا موافقت کرد.

فیسک نوشت: برخی از مردان روپوش سفید آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهند توانست از تاسیسات هسته ای ایران با اجازه قبلی مسؤولان ایرانی یا بدون آن بازدید کنند.

فیسک این توافق را به معنای خداحافظی غرب با کسانی دانست که از داعش حمایت می کنند و فرزندانشان در یازدهم سپتامبر جنایت ضد بشری مرتکب شدند، و اسامه بن لادن را به دنیا آوردند که با طالبان هم پیمان شد.

وی با تسمخر نوشت: " آمریکا از شاهزادگان رو به فروپاشی در منطقه خلیج فارس خسته شده است. از سخنرانی های آنها گرفته تا ثروت های خسته کننده(مگر اینکه طبیعتا برای خرید سلاح های آمریکایی هزینه شود) ".

فیسک اظهار داشت: " اما جنبه دیگری وجود دارد یعنی اینکه، ایران اکنون در صدر فهرست کسانی است که می توان با آنها درباره آینده سوریه و نظام اسد گفت وگو کرد، و افسران سپاه پاسداران و نیروهای حزب الله در خط مقدم رویارویی با اسلامگرایان(تندرو) قرار دارند ".

وی ابراز عقیده کرد: ایران تلاش خواهد کرد تا آمریکا را در خصوص حمایت از بشار اسد به منظور از بین بردن داعش سلفی تکفیری متقاعد کند، و این امر باعثخشم و همچنین نتانیاهو از توافق اخیر خواهد شد.