" دبه " آمریکا در فروش اف۱۶ به عراق

به گزارش افکارنیوز، " حاکم الزاملی " در گفت وگو با سومریه نیوز گفت: عراق برای خرید هواپیماهای اف ۱۶ با ویژگی های کامل و توان تهاجمی مدرن با آمریکا قرارداد منعقد کرده است و در چند روز آینده مشخص خواهد شد که این هواپیماها ویژگی های مورد نظر را دارند یا خیر.

وی با بیان این که بر اساس این قرارداد در مرحله نخست، باید ۵ فروند از این هواپیماها تحویل گرفته شود نه ۴ فروند، درباره احتساب هواپیمایی که در ماموریتی آموزشی در یکی از پایگاه های آمریکا سقوط کرد و خلبان عراقی آن کشته شد، هشدار داد.

بر اساس قرارداد میان آمریکا و عراق، قرار بود در نخستین مرحله ۵ فروند اف۱۶ به عراق تحویل شود، اما به نظر می رسد آمریکایی ها یک فروند هواپیماها را که در آمریکا و هنگام آموزش خلبانان عراقی به دلیل نامعلوم سقوط کرده، به حساب عراق گذاشته اند و در نخستین مرحله تنها ۴ فروند هواپیما به عراق فرستاده اند.

الزاملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت عملیات نظامی در استان الانبار افزود: نیروهای عراقی برای محاصره مناطق مختلف الانبار و قطع ارتباط این مناطق از یکدیگر برای قطع خطوط امدادرسانی تروریست ها تلاش می کنند.

وزارت دفاع عراق ۲۷ ژوئن گذشته از کشف جسد خلبان عراقی هواپیمای اف۱۶ آمریکایی که ۲۵ ژوئن در ایالت اریزونای آمریکا سقوط کرده بود، خبر داد.

وزارت دفاع عراق ۱۳ ژولای ۲۰۱۵ از رسیدن ۴ فروند هواپیمای اف۱۶ به پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین خبر داد و فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که این هواپیماها نخستین پرواز آموزشی خود را برفراز آسمان عراق انجام داده اند.