عربستانی سعودی؛ بی‌رمق در سوریه

به گزارش افکارخبر، عربستان سعودی تلاش می‌کند، از زمان باقی مانده بحران سوریه خود را دارای دیدگاه و موضع سیاسی تاثیرگذار و یکی از مراکز ثقل در پرونده‌های حساس خاورمیانه نشان دهند و اینکه ریاض با تکیه بر توانمندی مالی خویش می‌تواند، تمام بحران‌های منطقه‌ای را حل و فصل کند.

در همین راستا حکومت سعودی از طریق رسانه‌های مزدورش آنگونه که روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات» به نقل از منابع ارشد سعودی گزارش داده، طرحی تحت عنوان «ابتکار عمل ۹» را در خصوص بحران سوریه ارائه داده‌ است.

شروط عربستان یا هماهنگی با رژیم صهیونیستی

نمی‌توان شرط عربستان سعودی که توقف حمایت از گروه‌های مسلح داخل سوریه را منوط به خروج مقاومت حزب الله لبنان و کنار کشیدن جمهوری اسلامی ایران از بحران سوریه کرده بود، خواسته‌ای سعودی شمرد.

این خواسته در واقع بیانگر ماهیت مناقشات سعودی – صهیونیستی درباره پرونده سوریه است، طرفی که از حضور مقاومت در منطقه القلمون و منطقه اشغالی جولان بیمناک است، رژیم صهیونیستی است، همانگونه که این رژیم صهیونیستی است که از خروج مقاومت حزب الله از سوریه سود می‌برد.

ادامه دروغ‌پردازی‌های سعودی

اطلاعات دیگری که روزنامه الحیات منتشر کرد، بیانگر دروغ پردازی‌های آنهاست. اگر ریاض بر این باور است که حزب الله و ایران از سوریه حمایت نظامی به عمل می‌آورد و در کنار ارتش سوریه در برابر گروه‌های تروریستی مورد حمایت شیوخ عرب حوزه خلیج فارس می‌‌جنگد، چطور ریاض از تغییر موضع تهران در قبال دمشق سخن می‌گوید؟

اگر بنابر ادعای عربستان، ایران در سوریه می‌جنگد، چرا در عرصه سیاسی و دیپلماتیک تلاش می‌کند، راه حلی مسالمت آمیز و سیاسی برای بحران سوریه و خروج این کشور از این بحران بیابد؟

از جهتی، سعودی‌ها چگونه می‌توانند، از تغییر موضع روسیه در قبال بحران سوریه سخن بگویند، در حالی‌که مسکو همواره بر حمایت از نظام سوریه و مشروعیت آن سخن گفته است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بارها بر پیگیری شخصی و مستقیم انتخابات ریاست جمهوری سوریه که در تابستان گذشته انجام شد، سخن گفته و نتایج به دست آمده از آن را مشروع و قانونی شمرده است.

اگر سعودی‌ها اطمینان دارند که موضع ایران و روسیه در قبال دمشق تغییر کرده است، چرا عمان اقدام به دعوت از «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه جهت سفر به مسقط کرد تا درباره بحران سوریه به گفت‌وگو بنشینند.

اگر عمان را به عنوان بازیگری بی‌طرف در قبال پرونده‌های منطقه‌ای بدانیم که در پرونده هسته‌ای ایران نقش بازی کرد، چرا سعودی‌ها اجازه نمی‌دهند که این کشور در پرونده یمن هم ایفای نقش کند.

چرا دستور آتش‌بس و مصالحه به جیش الاسلام داده شد؟

اگر شیوخ عرب حوزه خلیج فارس و عربستان از تغییر موضع ایران و روسیه در قبال دمشق اطمینان دارند، باید درحال ترسیم پیروزی خود در سوریه باشند، نه اینکه طرحی برای حل سیاسی بحران سوریه ارائه دهند و برای یافتن راه خروجی از این بحران راهی مسکو شوند و به گوش رسانه‌ها برسانند که به «جیش الاسلام» در غوطه شرقی دمشق دستور آتش‌بس و مصالحه با ارتش سوریه را داده‌اند، چون طرف قوی هیچ‌گاه به سمت چنین موضعی نمی‌رود.

محور آمریکایی ضدسوری به شکست در سوریه باور دارد

آشکار است، سعودی‌ها و محور آمریکایی ضد سوریه وارد مرحله ماقبل پایانی بحران سوریه شده‌اند و به همین دلیل تلاش می‌کنند، وارد عرصه متغییرهای بزرگ سیاسی از طریق خبرهایی که در گوش رسانه‌های وابسته‌شان زمزمه می‌کنند، شوند.

اگرچه این اقدام نیز تغییری در روند بحران سوریه ایجاد نمی‌کند، بحرانی که به دلیل رسیدن جامعه بین‌المللی به این باور که باید منطقه آرام گیرد و به سمت دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه رفت که در آن نظام سوریه محترم شمرده شود و خواسته‌های هم پیمانان آن برآورده شود، وارد مرحله پایانی خود می‌شود.

بنابراین درز دادن چنین اخباری به رسانهها نمیتواند، پایان بحران سوریه را رقم بزند، چون این محور مقاومت است که دومین پیروزی خود پس از دستیابی به توافق هستهای را با پایان بحران سوریه رقم خواهد زد و آنچه در شهرک الزبدانی رخ میدهد، بیانگر انسجام و یکپارچگی حاکم بر محور مقاومت است و عربستان میماند و آخرین رمقهایش در بحران سوریه.