به گزارش افکارخبر، «قیرتاک» اعلام کرد: در استان «باتکند» در جنوب قرقیزستان و هم مرز با تاجیکستان یک سرباز قرقیز زخمی شد.

بنابر اعلام خدمات مرزی دولت قرقیزستان امروز در منطقه «کاچا کارین» در استان باتکند نیروهای مرزبانی این کشور پس از مشاهد حضور شهروندان تاجیکستان که به صورت غیر قانونی وارد خاک قرقیزستان شده بودند با آنها درگیر شدند.

در این حادثه تعدادی از مرزبانان قرقیز با ۱۵ شهروند تاجیکستان درگیر شدند، که در نهایت یک شهروند تاجیکستان دستگیر و مابقی به خاک کشور خود فرار کردند.

بر اثر این درگیری‌ها یک سرباز مرزبانی قرقیزستان زخمی شد.

پس از این درگیری نمایندگان مرزبانی قرقیزستان و تاجیکستان یک نشست مشترک برگزار کردند.

در طول این نشست نمایندگان قرقیزستان خواستار برخورد با افراد خاطی شدند.

این برای نخستین بار نیست که در مرز ۲ کشور همسایه میان مرزبانان دو طرف درگیری رخ می‌دهد.

حدود یک سال قبل در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی نیز در کنار روستای «قلعچه» ناحیه «باباجان غفورف» میان مرزبان های ۲ کشور مناقشه در گرفت که در نتیجه یک افسر مرزبانی و یک ساکن مرزی کشته و شهروند دیگر تاجیکستان زخمی شد.

پیشتر از این نیز در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۴ در یک تیراندازی بین مرزبانان ۲ کشور ۸ نفر که بیشتر ماموران انتظامی قرقیزستان بودند، زخمی شدند.

تاکنون از ۹۷۰ کیلومتر مرز قرقیزستان با تاجیکستان ۵۱۹ کیلومتر آن علامت‌گذاری نشده است و بارها پیش آمده است که مردم روستا های مرزی در قلمرو های بحثبرانگیز برای آب و چراگاه و زمین به درگیری پرداختند.

دولتهای تاجیکستان و قرقیزستان سالهاست به خاطر اختلاف نظرها نتوانستهاند بر سر تعیین خط مرزی به توافق برسند.