دستور اردوغان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی

به گزارشافکارخبر،رویترز اعلام کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس مشترک با رئیس جمهوری اندونزی در محل کاخ ریاست جمهوری در جاکارتا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور شد. به گفته یک منبع نزدیک، انتظار می رود تا زمان برگزاری انتخابات هیئتی ائتلافی برای تشکیل دولت ایجاد شود.

منابع نزدیک به دفتر اردوغان می گویند که او در ملاقات با احمد داود اوغلو نخست وزیر از او خواسته است یک دولت موقتی تشکیل دهد تا انتخاب برگزار شود. به گفته سخنگوی پارلمان عصمت ایلماز رئیس جمهور ترکیه می تواند با اختیارات خود که در قانون اساسی ترکیه به آن اشاره شده است انتخابات جدیدی درخواست کند.

برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ تا کنون حزب عدالت و توسعه(AKP) به ریاست اردوغان نتوانست اکثریت آراء در پارلمان را کسب کند. گفته می شود اردوغان درصدد برگزاری انتخابات جدید پارلمان برای جبران شکست انتخاب گذشته است. تحلیلگران علت اصلی برگزاری انتخابات جدید پارلمان را رسیدن حزب اردوغان به قدرت لازم برای تغییر قانون اساسی عنوان می کنند.

گفتنی است بالاگرفتن تنش بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد و ادامه بحران سیاسی در هفته های اخیر موجب کاهش ارزش واحد پولی این کشور شده است.