استقرار ۲ پهپاد شناسایی آمریکا در خاک لتونی

به گزارشافکارخبر،وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از استقرار دو پهپاد شناسایی آمریکا در خاک لتونی خبر داد.

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق اعلام پنتاگون، دو پهپاد شناسایی از نوع MQ - ۱ Predator از روز جمعه در چارچوب آنچه تلاش‌ برای تأمین امنیت کشورهای منطقه در برابر روسیه خوانده می‌شود، در لتونی مستقر شده‌اند و کادری هفتاد نفری نیز که وظیفه هدایت و نگهداری این پهپادها و آموزش نظامیان لتونی را بر عهده دارند، تا ۱۵ سپتامبر به مأموریت شناسایی خود ادامه خواهند داد.

بر اساس این گزارش، این پهپادها در حریم هوایی لتونی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از پایگاه هوایی محلی لیلوارد و نه از آمریکا تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

«جیمز بریندل» سخنگوی پنتاگون هدف از استقرار این پهپادها را آشنایی نظامیان لتونی با طرز استفاده از آنها اعلام کرده است.

وی می‌گوید: «هدف ما از انجام این مأموریت موقت سنجش و ارزیابی توانایی‌ خود برای استقرار هواپیماهای بدون سرنشین خارج از پایگاه‌های معمول خود و انجام مأموریت‌های آموزشی با نیروهای لتونی است.»

استقرار پهپادهای آمریکا در لتونی در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع لهستان نیز از استقرار تجهیزات نظامی سنگین آمریکا در دو مکان در لهستان از اواسط سال ۲۰۱۶ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اقدام آمریکا در ذخیره کردن تجهیزات نظامی سنگین در لهستان بخشی از تلاش واشنگتن برای اطمینان خاطر دادن به متحدان خود بعد از اقدامات روسیه در اوکراین است.

بر اساس این گزارش، این نخستین بار است که واشنگتن تجهیزات سنگین نظامی خود را در خاک یکی از اعضا جدید ناتو در اروپای شرقی و منطقه بالتیک ذخیره می‌کند؛ منطقه‌ای که زمانی تحت نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بوده است.