آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل

به گزارشافکارخبر،اسپوتنیک اعلام کرد: روسیه در هفتادمین نشست مجمع ملی سازمان ملل که از ۱۵ شهریور(۲۴ شهریور) می شود، ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده خواهد داشت.

شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دوره ای روسیه قرار است تحولات و ناآرامی های منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی را مورد بررسی قرار دهد.
شورای امنیت سازمان ملل بر عملکرد " مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای میانه " نیز نظارت می کند.
این مرکز در سال ۲۰۰۷(۱۳۸۶) در پی افزایش خطر تروریسم و قاچاق مواد مخدر در قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل تاسیس شد.
مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای آسیای میانه در سپتامبر(۳۰ روز منتهی به ۹ مهر) نشستی را در خصوص گزارش پایبندی ایران به برجام برگزار خواهد کرد.
سرگئی لاوروف – وزیر امور خارجه روسیه – نیز قرار است ۳۰ سپتامبر(۸ مهر) نشستی را در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل میزبانی می کند.
پس از این نشست، چندین کارگاه آموزشی با محوریت بحران لیبی برگزار خواهد شد. به دلیل قاچاق غیر قانونی نفت از مناطق تحت کنترل شورشیان در لیبی، این کشور با تحریم های بین المللی مواجه است.
جنگ داخلی سوریه، موضوع به کارگیری سلاح های شیمیایی در این کشور و تمدید ماموریت صلح‌‌بانان سازمان ملل در لیبی از دیگر موضوعاتی است که در هفتادمین نشست مجمع ملی سازمان ملل مطرح خواهد شد.
ریاست شورای امنیت سازمان ملل به صورت دوره ای هر یک ماه یکبار تغییر می کند. رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر(۳۱ روز منتهی به ۱۰ آبان)، اسپانیا خواهد بود.