طرح پترائوس برای مقابله با داعش در آمریکا خریدار داشت؟

به گزارشافکارخبر، راشا تودی، ژنرال دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق از مقامات آمریکایی خواسته است برای مبارزه با داعش در سوریه از جبهه النصره وابسته به القاعده استفاده کنند.


رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا(سیا) به صراحت اعلام کرده که تنها راه مبارزه با داعش استفاده از نیروهای سنی طرفدار القاعده است که به ادعای وی اعضای معتدل جبهه النصره هستند.


پترائوس این ایده را بر اساس تجربه خود درسال ۲۰۰۷ در استفاده از نیروهای مسلح سنی برای همکاری با نظامیان آمریکایی مطرح کرده است.


با این حال با توجه به حادثه یازدهم سپتامبر مقامات آمریکایی دل خوشی از گروههای القاعده ندارند، از این رو بیشتر مقامات این کشور طرح پترائوس را از نظر استراتژیک و خطرناک ارزیابی می کنند.


وب سایت دیلی بست به نقل از مقامات آمریکایی نوشت این طرح هرچند می تواند برای مبارزه با داعش مفید واقع شود ولی با مشکلات و موانع امنیتی و قانونی بسیاری در آمریکا مواجه است، به خصوص اینکه جبهه النصره در لیست گروههای تروریستی آمریکا قرار دارد.


گفتنی است سال گذشته واشنگتن یک سری حملات هوایی علیه مواضع النصره انجام داده و آنگونه که مقامات آمریکایی می گویند با توجه به این اقدام همکاری مستقیم با النصره امکان پذیر نخواهد بود.