معاون بوش: داعش را اوباما پدید آورد

به گزارش افکارخبر، معاون جورج بوش، تصمیم اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را اقدامی عجولانه و سبب قدرت گرفتن نیروهای داعش خواند و مدعی شد که در آینده فاجعه ای به مراتب سنگین‌تر و بزرگ‌تر از واقعه ۱۱ سپتامبر در انتظار آمریکا است.

دیک چنی معاون جرج بوش رییس جمهور سابق آمریکا و یکی از طراحان اصلی تهاجم این کشور به خاک عراق، در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان گروه تروریستی داعش را گروهی با نیروی خارق العاده و بسیار خطرناک توصیف کرد و مدعی شد که آمریکا به احتمال زیاد در آینده با یک اقدام تروریستی شبیه به واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، اما با ابعادی به مراتب فاجعه آمیزتر روبه رو خواهد شد.

دیک چنی که به همراه دخترش لیزا(که در زمان جرج بوش، معاون وزیر خارجه آمریکا بود) در گفتگو با سی ان ان شرکت کرده بود، با اشاره به جزئیاتی درباره کتاب جدیدش که با عنوان جنجالی " ویژه: چرا جهان به آمریکای قوی نیاز دارد؟ " منتشر شده؛ گفت: داعش بسیار خطرناک است، چرا که توانسته عده ای را در آمریکا هم برای پیوستن به این گروه در عراق و سوریه و جاهای دیگر، جذب کند و خطر اصلی زمانی است که آنها پس از کسب مهارت های تروریستی لازم، به آمریکا باز گردند.

وی با اشاره به این که در حمله تروریستی یازدهم سپتامبر تروریست ها صرفا با استقاده از چند بلیط هواپیما و چاقوی کاغذ بری چنان فاجعه عظیمی را به بار آوردند، پیش بینی کرد که این بار تروریست ها با استفاده از سلاح هایی به مراتب خطرناک تر و فاجعه آفرین تر از قبیل سلاحهای شیمیایی و یا حتی سلاح های هسته ای منظور خود را عملی خواهند کرد.

معاون رییس جمهور سابق آمریکا مدعی شد که عراق در زمان تهاجم آمریکا به این کشور و تا پایان ریاست جمهوری جرج بوش در شرایط به سامان و با ثباتی بسر می برد، اما اوباما با خروج سریع نیروهای آمریکایی و ایجاد یک خلا امنیتی در این کشور، زمینه را برای قدرت گرفتن داعش فراهم کرد.

چنی هم صدا با بسیاری از سیاستمداران دیگر آمریکایی توانایی داعش را در اجیر کردن جوانان آمریکایی برای شرکت در جبهه های نبرد در سوریه و عراق، به این دلیل که همین جوانان در بازگشت به کشورشان می توانند خطرات امنیتی سنگینی را به بار بیاورند، مایه نگرانی شدید خواند.