خارجی‌ها رهبران جنگ در قندوز

به گزارشافکارخبر، پس از آغاز حملات نیروهای افغانستان برای بازپس‌گیری شهر قندوز، یکی از فرماندهان نیروهای افغانستان اعلام کرد: امشب قندوز به دست نیروهای افغانستان خواهد افتاد.


«سخی اندرابی» گفت: این در حالی است که جنگ شدیدی میان نیروهای افغانستان مستقر در قندوز و نیروهای کمکی با شبه‌نظامیان طالبان در این شهر جریان دارد.


نیروهای «محمد علم خان» یکی از فرماندهان جهادی نیز در کنار نیروهای افغانستان مشغول پیکار با طالبان و بیرون کردن آنها از شهر هستند و بر اساس گزارش‌ها آنان تاکنون توانستند منطقه «زیر دوره» شهر را تحت تسلط درآورند.


شهروندان قندوز به خبرنگاران محلی گفته‌اند: در جریان شب گذشته و صبح امروز شبه‌نظامیان طالبان تحت فرماندهی تروریست‌های خارجی بوده‌اند.


آنان تصریح کردند: خارجی‌ها با خودروهای شیشه دودی عملاً در صحنه جنگ حضور داشته و در حال رهبری جنگ با دولت کابل هستند.


«حمید محمودی» خبرنگار محلی قندوز به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: جنگ در حال پیشروی به سمت مرکز شهر است و نیروهای افغانستان مسیر دفتر والی را به تصرف درآوردند و اکنون برای آزادی دفتر والی در حال نبرد با شبه‌نظامیان طالبان هستند.

وی افزود: بخشی از نیروهای افغانستان به سمت منطقه «چوک» شهر قندوز در حرکت‌اند و همزمان که با شبه‌نظامیان طالبان در نبرد هستند، پیشروی خوبی نیز دارند.

محمودی با بیان اینکه شبه‌نظامیان طالبان در محلات تحت تصرف خود دست به اعمال ضدبشری می‌زنند به نقل از شهروندان قندوز گفت: طالبان با فرماندهی تروریست‌های خارجی، مردم را مورد حمله قرار می‌دهند.

با این حال، یک منبع نزدیک به «عبدالرشید دوستم» که نخواست نامی از وی برده شود به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: معاون اول ریاست جمهوری در حال آماده‌سازی نیروهای خود برای شرکت در جنگ قندوز است.

وی افزود: احتمال دارد تا ساعاتی دیگر دوستُم، موضع خود را مشخص کند و ممکن است برای آزادی شهر قندوز یکبار دیگر به سمت شمال برود.

از سوی دیگر، خبرنگاران محلی قندوز به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، تأکید کرده‌اند: دوستُم در تماسی که با فرمانده پلیس قندوز داشته گفته به زودی وارد میدان نبرد در شهر قندوز خواهد شد.

این در حالی است که نیروهای افغانستان اکنون مناطق «فرودگاه»، «زیر دوره»، «بالاحصار» و چندین منطقه دیگر شهر را در اختیار گرفته‌اند.