داعش با ارتش آزاد سوریه فرق ندارد؟

به گزارشافکارخبر،نیروهای ارتش روسیه چهارشنبه هفته گدشته، برای نخستین بار دست به حملاتی در سوریه زده و مواضع داعش و ارتش آزاد را بمباران کرده‌اند؛ اما فرماندهان ارتش آزاد سوریه ادعا می‌کنند که فقط مواضع آن‌ها بمباران شده و در این منطقه شبه‌نظامیان داعش حضور نداشته‌اند. به دنبال این اتفاق، غربی‌ها باز به حمایت از ارتش آزاد سوریه پرداخته‌اند. البته این اولین بار نیست و پیش از این هم غربی‌ها بارها به طور رسمی از ارتش آزاد حمایت کرده‌اند. اما واقعا داستان این آرتش آزاد سوریه از چه قرار است؟

ارتش آزاد سوریه چیست؟

ارتش آزاد سوریه در تاریخ ۲۹ ژوئیه سال۲۰۱۱ میلادی، یعنی چهار ماه و نیم پس از آغاز بحران این کشور، به فرماندهی «ریاض موسی ریاض الاسعد» و جمعی از نظامیان فراری و جدا شده از ارتش سوریه علیه حکومت «بشار اسد» تاسیس شد. این گروه مسلح در ۳ آگوست ۲۰۱۱ اولین اعلامیه خود را به طور رسمی منتشر کرد. ارتش آزاد با هدف حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو علیه حکومت اسد و آزادی زندانیان سیاسی شروع به کار کرد. آن‌ها همچنین هدف‌‌های بعدی خود را دادگاهی کردن عاملان جنایت علیه مردم سوریه و حفظ وحدت اراضی سوریه می‌دانند. آن‌ها علاوه بر تلاش برای براندازی دولت اسد، محافظت از میراثفرهنگی و تمدنی سوریه و همچنین حراست از اموال عمومی و جلوگیری از غارت و چپاول آن را در صدر اصول خود قرار داده‌اند؛ گرچه عملا با گذشت زمان، زیرپاگذاشتن این اصول را به نمایش گذاشتند.

حمایت تمام‌قد غربی‌ها و عربستان سعودی از ارتش آزاد

با اعلام تشکیل گروه مسلح ارتش آزاد، کشورهایی که به وجود آورنده بحران در سوریه بودند و هر روز بیش از پیش بر آن دامن می‌زدند، حمایت مالی و تسلیحاتی و رسانه‌ای خود از این گروه مسلح تروریستی را اعلام کردند. عربستان سعودی، قطر، فرانسه، انگلستان و آمریکا کشورهایی هستند که به طور مستقیم از این گروه حمایت کرده و به آن کمک‌های مالی و تسلیحاتی رسانده‌اند. این کشورها بارها و به مناسبت‌های مختلف ضمن حضور در نشست‌های معارضان سوری حمایت مالی و نظامی و سیاسی خود از گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه را اعلام کرده‌اند. حتی طبق گفته شبکه العربیه در سال ۲۰۱۲ ارتش آزاد سوریه موفق شده بود، به ۱۴ فقره موشک ضدهوایی از نوع پیشرفته استینگر ساخت آمریکا دست پیدا کند.

ارتش آزاد غیرنظامی ها را می کشد

اگرچه در ابتدا ارتش آزاد سوریه با سردادن شعارهایی از قبیل آزادی و دمکراسی و حقوق برابر و مساوات برای همه توانسته بود، جایی به طور موقت در میان برخی از میان مردم سوریه در برخی شهرها باز کنند، اما برملا شدن ماهیت واقعی این گروه هر روز بیش از پیش بر نفرت مردم سوریه از این گروه تروریستی می‌افزاید.
دست داشتن در بسیاری از کشتارهای صورت گرفته در سوریه که در آن کودکان و زنان بیشماری به وحشیانه‌ترین شکل قتل عام شدند، تا تنها نظام سوریه در ارتکاب این جنایت‌ها مقصر جلوه داده شود، از جمله این اقدامات است. ارتش آزاد سوریه از زمان تاسیس تاکنون دست به کشتارهای متعددی در مناطق مختلف سوریه زده است که در بیش از ۹۰ درصد این موارد قربانیان افراد غیر نظامی و به خصوص زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌پناه بوده‌اند.

ارتش آزاد و داعش با هم دشمنی ندارند

در حالی که حامیان ارتش آزاد، ادعای جدایی این گروه از داعش را دارند، اعضا و فرماندهان آن از ارتباط خود با این گروهک خبر می‌دهند. یکی از این شواهد مصاحبه‌های «بدالجبار العقیدی» فرمانده و سخنگوی سابق ارتش آزاد سوریه در حلب است که در آن به صراحت از داعش حمایت می‌کند. العقیدی در مصاحبه‌ای در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ درباره چگونگی رابطه ارتش آزاد با داعش گفت: «خوب. رابطه‌ من با برادران داعش خوب است.» وی در پاسخ به اینکه آیا با اعضای داعش در تماس هستند، هم گفته: «بله. طبعاً. من تقریباً هر روز برای حل اختلافات و مسائل با برادران داعش در تماس هستم. رسانه‌ها مسائل را بزرگ می‌کنند. بحث‌های زیادی در مورد داعش مطرح می‌شود که تکفیری هستند یا امثالهم و غیره.»

همه اعضای داعش، تکفیری نیستند!

العقیدی معتقد است اکثریت اعضای داعش تکفیری نیستند؛ بلکه فقط ممکن است ایدئولوژی غلطی داشته باشند و مشکل آن‌ها در اشتباهات فردی خلاصه می‌کند: «مشکل آن‌ها شاید اشتباهات فردی باشد. اما وقتی با رهبران آن‌ها به گفت‌وگو می‌نشینیم، آنها چنین ایدئولوژی‌ای ندارند و رابطه خوب و حتی برادرانه است. اما در بعضی رفتارهایشان در میدان جنگ، اشتباهاتی هست و این عادی است که داعش اشتباهاتی داشته باشد، درست همان‌طور که ما و گروه‌های دیگر هم اشتباه می‌کنیم. هر کس کار کند اشتباه هم می‌کند. شاید افرادی ایدئولوژی غلطی داشته باشند، تکفیری باشند و آن گونه صحبت کنند.»

او در این مصاحبه گفته که نمی‌داند ایدئولوژی داعش توسط رهبرانشان به آن‌ها آموزش داده می‌شود یا رفتار عده کم شماری است! او همچنین در مصاحبه دیگری النصره گروهک تروریستی نمی‌داند و می‌گوید: «من نمی‌دانم النصره چه کار غیرقانونی یا غیرعادی‌ای کرده که در لیست تروریستی قرارش دهند. ما غیر از رفتار خوب و جنگیدن شجاعانه و قهرمانانه علیه این رژیم، چیزی از آنها ندیده‌ایم. هیچ رفتار غیرعادی‌ای نکردند که با رفتار ارتش آزاد متفاوت باشد.»

با کمک داعش پیروز شدیم

سند دیگر همکاری داعش و ارتش آزاد، سخنان العقیدی در ماه اوت سال ۲۰۱۳ در جمع چند تن از سربازان است: «الحمد لله رب العالمین. ممنون از همگی. الحمد لله، خبرهای خوبی برای مردم سوریه و مسلمانان جهان داریم که خداوند در طول این ماه مبارک رمضان به ما سخاوت کرده است و پیروزی بزرگی به ما عطا کرده است، بعد از آنکه در خان العسل پیروز شدیم و حالا فرودگاه نظامی منغ را فتح کردیم، که به دست این قهرمانان آزاد شد. الله اکبر، و لله الحمد. برادر ابوجندل!»
«ابوجندل» معاون العقیدی هم حرف‌های جالبی دارد که در آن به صورت مستقیم از داعش یاد می‌کند: «به نام خدا، صلوات و سلام بر رسول خدا، خدا را بابت این پیروزی شکر می‌گوییم. گروه‌های متفاوتی در کار بودند و بین آنها قهرمانان دولت اسلامی عراق و شام(داعش) هم حضور داشتند. فرودگاه نظامی منغ فتح شد. ما با این پیروزی، از طریق خدا، شاد شدیم. اما والله، این فرودگاه با توان و تجهیزاتمان فتح نشد، بلکه به دست خدا و ایمانمان فتح شد.»

این شواهد و مصاحبههای سران ارتش آزاد با رسانهها، در بهترین حالت اگر حاکی از هویت یکسان آنها نباشد، از همکاری نزدیک این دو گروه مسلحانه با یکدیگر خبر میدهد.