ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه توسط روسیه

به گزارشافکارخبر، وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» در گزارشی مدعی شد که روسیه بدون اطلاع رسانی همگانی اینک منطقه پرواز ممنوعه موثری را بر فراز قسمت اعظم سوریه، بخش گسترده‌ای از شمال اسرائیل منجمله بلندی‌های جولان و نیز جنوب ترکیه که پایگاه هواپیماهای آمریکا برای حمله به سوریه می‌باشد و نیز قبرس محل پایگاه‌ انگلیس، ایجاد کرده است.

بر این اساس، روسیه رزمناو «موسکاوا» مجهز به ۶۴ موشک ضد هوایی پیشرفته «اس _ ۳۰۰» را مقابل بندر لاذقیه مستقر کرده است. وجود موشک‌های اس ۳۰۰ در عرصه نبرد در سوریه به این مفهوم است که نیروی هوایی ترکیه، انگلیس، اسرائیل و اردن برای انجام عملیات هوایی در سوریه یا لبنان نیاز به هماهنگی با روسیه دارند و در غیر این صورت خطر سرنگونی جنگنده‌های آن‌ها وجود خواهد داشت.

منابع نظامی دبکا در این باره اعلام داشتند حال با ایجاد چنین وضعیتی تنها جنگنده‌های پنهان کار قادر به عبور از سد این موشک‌های پیشرفته هستند و نیروی هوایی اسرائیل، انگلیس، اردن و یا ترکیه و اسکادران‌ جنگنده‌های آمریکا حاضر در ترکیه که شامل جنگنده‌های اف ۱۶ هستند، چنین هواپیماهایی را در اختیار ندارند.

به نوشته دبکا فایل، موشک اس ۳۰۰ بردی برابر ۱۵۰ کیلومتر دارد و می‌تواند هر نوع موشکی از جمله موشک های کروز و نیز هواپیما را سرنگون سازد. هرچند که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه حین دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل از مسکو در تاریخ ۲۱ سپتامبر سال جاری قول داده بود که اجازه دسترسی موشک‌های اس ۳۰۰ را به ارتش سوریه نخواهد داد اما او وعده‌ای را مبنی بر عدم استقرار این موشک‌های در کشتی‌های جنگی روسیه حاضر در دریای مدیترانه مجاور سوریه و اسرائیل نداد.

دبکا فایل در خاتمه این گزارش به نقل از منابع نظامی خود خاطر نشان ساخت، در حالی‌که حملات هوایی روسیه تاکنون محدود به ناحیه‌ای واحد نبوده حال با وجود اضافه شدن موشک‌های اس ۳۰۰ گزینه‌های نیروی هوایی روسیه را در عرصه نبرد وسعت می‌بخشد.