رمز موفقیت روسیه در سوریه چیست؟

به گزارشافکارخبر، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی به تشریح آنچه طی یک ماه گذشته در جنگ مسکو علیه داعش در سوریه روی داده، پرداخته و مشارکت اطلاعاتی با نظامیان سوری را رمز موفقیت‌های اخیر ولادیمیر پوتین دانسته است.

در ابتدای این گزارش آمده است؛ به عقیده برخی کارشناسان، حملات هوایی روسیه در سوریه می‌تواند نتایجی به مراتب بهتر از کمپین آمریکایی داشته باشد، آنهم به یک دلیل ساده: مسکو از مشارکت نزدیک با نیروهای زمینی دولت سوریه بهره می‌برد. تحلیلگر اندیشکده «موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس» در اظهاراتی در این باره گفته است: کمپین غربی علیه داعش شکست خورده چرا که هیچ نیروی اطلاعاتی در آنجا(سوریه) ندارد. روس‌ها با همکاری سوری‌ها در حال پیشروی هستند.

نقش محسوسی که فقدان نیروی زمینی برای شناسایی اهداف دارد از زمان تشکیل و آغاز بکار کمپین آمریکایی در اواسط ۲۰۱۴ مشهود می‌باشد. در حالی که ارتش آمریکا دارای انواع مختلفی از ادوات جمع‌آوری اطلاعات در عراق و سوریه است شناسایی و نظارت دقیق اهداف بخصوص در مناطق پرجمعیت یکی از چالش‌های اصلی آن بوده و قادر به تمییز دوست و دشمن نیستند. عدم وقوع چنین مشکلی برای روس‌ها خسارات ناخواسته را به حداقل ممکن رسانده است.

متیو مک‌اینیس از اعضای موسسه اینترپرایز آمریکا نیز در این خصوص می‌گوید: در همین حال، نیروهای ایرانی هماهنگی به مراتب بیشتری با نظامیان بشار اسد داشته و اگر در خطوط مقدم مبارزه نکنند رهبری استراتژیک، راهنمایی تاکتیکی و تامین اطلاعاتی برای نیروهای سوری را بر عهده دارند. هنوز مشخص نیست که اقدامات ایرانی‌ها هماهنگ با حملات هوایی روسیه در سوریه اجرا خواهد شد یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا معتقدند تا زمانی که واشنگتن چکمه‌هایی بر روی زمین سوریه نداشته باشد(در عملکرد خود در این کشور) با چالش‌هایی روبرو خواهد بود. به گفته یکی از این تحلیلگران، در میادینی مانند سوریه یا عراق دشوار است که شبه‌نظامیان داعشی را از جنگجویان پیشمرگه کرد یا یکی از گروه‌های متحد سوری یا عراقی تشخیص دهیم. اینجاست که اطلاعات اضافی(از نیروهای زمینی) بکار می‌آید.

تحلیلگران نیروی هوایی(آمریکا) با توجه به فقدان نیروی زمینی برای شناسایی اهداف آنها، اهداف خود را بر اساس مکان سفارت آمریکا در آن کشور تعیین می‌کنند. در حالی که ایالات متحده در حال حاضر هیچگونه حضور دیپلماتیکی در سوریه ندارد. سفارت آمریکا در عراق نیز در بغداد و دور از سرزمین‌های اشغال شده توسط داعش قرار دارد.(در واقع) در عراق نیز هیچ فرمانده نیروی زمینی یا کاپیتان نیروی دریایی وجود ندارد که با خلبان‌های جنگی تبادل اطلاعات نماید.

پل ساندرز، مدیر اجرایی «نشنال اینترست» در این خصوص می‌گو‌ید: هیچگونه شواهدی دال بر این مساله وجود ندارد که نیروهای عملیات ویژه روسی بر روی زمین تامین کننده اطلاعات هدف‌گیری هواپیماهای جنگنده هستند. در مقابل به نظر می‌رسد که اتکای آنها بر اطلاعاتی است که ارتش سوریه برای جنگنده‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

مشارکت با نیروهای زمینی ارتش سوریه توسط روس‌ها کمک قابل توجهی به هدف‌گیری جنگنده‌ها محسوب می‌شود اما بدین معنا نیز هست که نیروهای روس احتمالا ابتدا باید تهدیدات فوری علیه ارتش بشار اسد را خنثی نمایند. مسکو عملیات خود را در سوریه منحصر به فرد می‌داند چرا که جنگنده‌هایشان به دعوت دمشق وارد این کشور شده‌اند.