ملک‌سلمان‌و‌پسرش، عربستان را‌به سمت‌‎ویرانی‌می برند

به گزارشافکارخبر، یک مقام سابق آمریکایی گفت شاه سعودی و پسرش، عربستان را به سمت پرتگاه نابودی می‌برند.

جان هانا از مقامات دولت بوش از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی اخیرا گزارشی را تهیه کرده و در جمع کارشناسان این بنیاد ارائه کرد. به گزارش شبکه خبری المیادین جان هانا گفته است: پیچیدگی و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه عربی می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد که قبل از همه می‌تواند عربستان سعودی را در معرض خطر قرار دهد و امنیت و ثبات آن را تهدید کند. شاید بتوان گفت که عربستان به سمت پرتگاه در حرکت است.


وی افزود: عربستان با مشکلات متعددی روبه‌رو است بدون این که راه حلی برای آن‌ها داشته باشد، این مشکلات فقط محدود به مشکلات اقتصادی نیست، بلکه بیش از همه منازعات داخلی است که در درون خانواده سلطنتی جریان دارد که به قضایای مختلفی کشیده شده و می‌تواند کشور را به پرتگاه ببرد.
هانا گفت: جنگ در یمن بدون این که راه حلی در افق دیده شود، ادامه خواهد یافت و به دنبال آن عاملی به تقسیم‌بندی‌‌ها و چند دستگی‌‌های داخلی در عربستان تبدیل خواهد شد.


وی نسبت به حکومت ملک سلمان و پسرش نیز هشدار داد و گفت: «این دو، کشور را به سمت ویرانی سیاسی و اقتصادی و نظامی خطرناکی هدایت می‌کنند.»


هانا سپس به اوضاع اقتصادی عربستان پرداخت و گفت: «کسری بودجه‌ای که دامنگیر عربستان شده نتیجه جنگ یمن، کاهش قیمت نفت، افزایش نرخ بیکاری و کاهش ذخایر ارزی است که باعثنگرانی‌ بازارهای جهانی نیز شده و این مسئله سهم بسزایی در فرار سرمایه از عربستان ایفا می‌کند.»
هانا خاطرنشان کرد: مشروعیت پادشاه عربستان در پی حوادثمنا به شکل بی‌سابقه‌ای مورد تهدید قرار گرفته است.
تاکنون مشروعیت هیچ پادشاهی به اندازه او در محاق نبوده است. این مسئله می‌تواند عواقب وخیمی بر مشروعیت سیاسی و دینی نظام پادشاهی حاکم بر عربستان بگذارد.