عاملان بمباران بیمارستان قندوز محاکمه نمی‌شوند!

به گزارشافکارخبر، کارشناسان قوانین نظامی آمریکا پیش‌بینی کردند که نظامیانی که بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز در شمال افغانستان را بمباران کردند، به احتمال فراوان محاکمه نخواهند شد و ممکنی است تنها با مجازات اخراج در سیستم نظامی آمریکا روبرو شوند.

در اوایل ماه جاری میلادی، نیروی هوایی آمریکا بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز را بمباران کرد که منجر به کشته شدن ۲۴ نفر از جمله ۱۲ کارمند این بیمارستان شد.

این حمله هوایی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به عنوان جنایت جنگی دیگری در کارنامه آمریکا در افغانستان به ثبت رسید، در حالی اتفاق افتاد که مقامات موسسه بین‌المللی پزشکان بدون مرز اعلام کردند که این موسسه مختصات دقیق این بیمارستان را بارها در اختیار طرف‌های درگیر در افغانستان قرار داده‌اند.

فشارها بر آمریکا تا جایی شدت گرفت که اوباما رئیس‌جمهوری این کشور مجبود به عذرخواهی شد و پیشنهاد بازسازی این بیمارستان را به موسسه پزشکان بدون مرز ارائه کرد اما با مخالفت این موسسه روبرو شد.

مقامات پزشکان بدون مرز پس از این حادثه بارها خواستار تشکیل کمیته بازرسی این حادثه شدند که این موسسه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شدند که کمیته بررسی متشکل از آمریکا، ناتو و دولت افغانستان بدون اجازه و با تانک وارد محوطه بیمارستان قندوز شدند و شواهد احتمالی را از بین بردند.