خیز خطرناک آمریکا و حمایت از بعثی‌ها

به گزارشافکارخبر،الحویجه شهری در شمال عراق از توابع استان کرکوک و در جنوب غرب شهر کرکوک واقع شده است. تعداد ساکنان آن را حدود ۴۵۰ هزار نفر تخمین زده اند و بیشتر ساکنان آن را اعراب سنی و عشایر و قبایل الجبور، العبید، شمر و الدلیم تشکیل می دهند. الحویجه منطقه ای است که محصولات کشاورزی مانند پنبه، ذرت، جو و گندم دارد. این شهر نیز مانند برخی از شهرهای دیگر عراق در زمان یورش داعش در ژوئن سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش درآمد.

آنچه شهر الحویجه را طی روزهای اخیر بر سر زبان ها انداخته است عملیات مشترک نیروهای پیشمرگه و نظامیان آمریکایی و آزادسازی حدود هفتاد گروگان بود. این عملیات حدود یک هفته قبل رخ داد.

صرف نظر از برخی جزییات این اقدام مشترک آمریکایی ها و نیروهای پیشمرگه نکته قابل توجه چرایی زمان اجرای آن است.

آمریکایی ها که در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ که مجبور به ترک این کشور شدند نتوانستند به خواسته های خود برسند توافق امنیتی استراتژیک با عراقی به امضا رساندند اما در عمل چه رخ داد.

آمریکایی ها طبق این توافقنامه باید در صورتی که عراق هدف تهدید خارجی واقع می شد و امنیت آن به مخاطره می افتاد کاری انجام می دادند اما عملا مشاهده کردیم که نه تنها به وعده های خود عمل نکردند بلکه به توافق هم وفادار نماندند و سلاح هایی که عراق پول آنها را داده بود را نیز تحویل و از مجموع جنگنده های اف ۱۶ تعداد اندکی را به عراق دادند.

اگر از منظر توافق نامه امنیتی میان دو کشور موضوع هلی برن نظامیان آمریکا در الحویجه را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که آمریکایی ها عملا حاکمیت عراق را نقض کردند زیرا بدون اذن و مجوز دولت مرکزی عراق در الحویجه هلی برن انجام دادند.

نکته دیگری که در این باره مهم به نظر می رسد روابط گرمی است که آمریکایی ها با اقلیم کردستان عراق برقرار کرده اند. در واقع علت تشکیل ائتلاف بین المللی نیز تهدید شدن اربیل - جایی که آمریکایی ها منافع زیادی در آن دارند - بود.

آمریکایی سیاست خبیثی را از مدتها قبل در قبال عراق در پیش گرفته اند و می کوشند که اقلیم کردستان عراق را به عنوان تنها اقلیم واقعی شکل گرفته در عراق مورد توجه قرار دهند و به دنبال تقویت اقلیم تخیلی دیگری به نام اقلیم سنی هم باشند.

هلی برن نظامیان آمریکایی در الحویجه عملا رویکرد واشنگتن در قبال دولت مرکزی عراق و میل آن به برقراری روابط قوی با اقلیم کردستان عراق را نشان داد. این موضوع زمانی بارزتر می شود که در نظر بگیریم کرکوک از مناطق مورد منازعه میان دولت مرکزی و اربیل است. آمریکایی ها با این کار به دنبال شعله ور کردن اختلافات میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق هستند.

نکته قابل توجه در عملیات هلی برن الحویجه علم و آگاهی تمام ایاد علاوی و برخی شخصیت ها و عشایر عمدتا نزدیک به آمریکا از این اقدام نظامی و بی اطلاعی نخست وزیر و ائتلاف بزرگ پارلمانی عراق از آن بود.

روایت های زیادی درباره این عملیات انجام شده است؛ آمریکایی ها و پیشمرگان کُرد هدف از این اقدام نظامی را آزادسازی شماری از زندانیانی که از سوی داعش قرار بود اعدام شود دانستند.

اما برخی منابع عراقی اعلام کردند که این افراد همان سرکرده های بعثی بودند که در ابتدای ورود داعش به موصل از آنها استقبال کردند و پس از مدتی کوشیدند که کودتایی علیه داعش ترتیب دهند که تکفیری ها متوجه ماجرا شدند و آنها را بازداشت کردند تا در زمان مقرر اعدام کنند و گویا قرار بوده است که بزودی آنها را اعدام کنند موضوعی که برای سیاستمدارانی نظیر ایاد علاوی و برخی دیگر خوشایند نبود و از همین رو سریعا از واشنگتن درخواست کردند که اقدام فوری انجام دهد.

اما جدای از اهداف شوم آمریکا علیه عراق می توان این اقدام واشنگتن را نوعی نمایش قدرت در قبال قدرت نمایی روس ها در سوریه دانست تا متحدان آمریکایی احساس نکنند که آمریکا دست و پا بسته است.

از منظر دیگر می توان این اقدام را نوعی جنگ سرد میان دو قدرت یعنی روسیه و آمریکا دانست به ویژه که آمریکایی ها عراق را منطقه نفوذ خود می دانند.

از سوی دیگر موضوع قابل تامل این است که آمریکایی ها سخت به دنبال بازگشت به عراق هستند و آنها که حضور نظامیان خود را برای آموزش و مستشاری می دانستند، اینک این نظامیان را وارد ماموریت رزمی کرده اند.

اما اینکه چرا مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیروهای پیشمرگه را روانه این ماموریت خطرناک کرد باید گفت پس از مشکلات اخیر اقلیم کردستان عراق یک نمایش قدرت برای بارزانی با استفاده از نیروهای پیشمرگه لازم بود.

از سوی دیگر ماجرای هلی برن الحویجه نشان داد که اقلیم کردستان عراق به سوی همپیمانی با آمریکایی ها پیش می رود و دولت مرکزی عراق باید گزینه های استراتژیک اتخاذ کند که در چارچوب ائتلاف بین المللی باقی بماند یا مسیر دیگری را انتخاب کند.

اما نکته ای که در پایان باید به آن توجه داشت این است که آمریکایی ها تلاش کردند که نوعی نمایش قدرت در عملیات هلی برن درالحویجه کرکوک نشان دهند در حالی که این در واقع نوعی رسوایی برای آنهاست زیرا اگر آنها می توانند دست به چنین عملیات هایی بزنند چرا تاکنون علیه داعش در مناطق دیگر این کار را نکرده اند و این همسویی پنهان واشنگتن با تکفیری ها را نشان می دهد.

اگر نظر برخی ناظران امور مبنی بر اینکه افرادی که آمریکایی ها آنها را آزاد کرده اند بعثی بوده اند را مورد توجه قرار بدهیم آنگاه متوجه تلاش های و خیز خطرناک آمریکا خواهیم شد. این عملیات به مثابه تلاشی برای آزمودن واکنش مقامات عراقی بود.

به هر حال توطئه های آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن ادامه دارد و اگر برگزاری نشست های قبلی ضد روند سیاسی عراق که در امان و دوحه برگزار شد را با تلاش های کنونی کنار هم بگذاریم آنگاه به عمق توطئه بیشتر پی می بریم. هدف آمریکایی ها ضربه زدن به نیروهای مردمی عراق و ضعیف نشان دادن بغداد و تقویت سیاستمداران و گروههای وفادار به سیاست های واشنگتن است.