پایان داعش در عراق چگونه رقم می‌خورد؟

به گزارشافکارخبر، " عبدالعزیز حسن " عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد آزادسازی موصل از اشغال داعش به معنای پایان کامل این گروه خواهد بود، زیرا موصل دژ و پایگاه اصلی این گروه است، با این حال آزادسازی موصل به امکانات گسترده و زمان نیاز دارد.

عبدالعزیز حسن که با الغدپرس گفت‌وگو می‌کرد، افزود آزادسازی موصل به فراهم شدن شرایط کامل نیاز دارد، زیرا آزادسازی این استان، آخرین تیرخلاص را به داعش خواهد زد.

وی تصریح کرد آزادسازی موصل به امکانات و وسایل نیاز دارد و با وجود کمیته هماهنگی میان اربیل که با فرماندهی کل نیروهای مشترک و نیروهای ائتلاف و همچنین نیروهای پیشمرگه مرتبط است‌، سقف زمان‌بندی برای آزادسازی موصل به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا با آزادسازی دیگر مناطق در استان‌های الانبار و صلاح‌الدین ارتباط دارد.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره موانع پیش روی آغاز عملیات آزادسازی موصل گفت یکی از موانع این است که به تعداد زیادی نیروی داوطلب از اهالی موصل نیاز است تا از آنها برای دوره پس از آزادسازی این شهر کمک گرفته شود، زیرا آنها کنترل اوضاع امنیتی را برعهده خواهند گرفت، ‌همچنین به تشکیلات داخلی هنگام آزادسازی برای پشتیبانی یگان‌های رزمی نیاز است و دیگر مسئله مورد نیاز، وجود مراکز اطلاعاتی با دقت بیشتر است.

گروهک تروریستی تکفیری داعش با همدستی برخی‌ طیف‌های دارای گرایش بعثی صدامی و سیاستمدارانی که از حمایت‌های گسترده برخی رژیم‌های مرتجع عرب از جمله عربستان و قطر برخوردار هستند، در ژوئن ۲۰۱۴ و پس از آنکه نیروهای امنیتی ناگهان از آن عقب نشینی کردند، بدون آنکه دلایل این عقب نشینی مشخص شود، به طور کامل موصل را به اشغال خود در آورد.