واقعیت سفر میشل اوباما به قطر + تصاویر

به گزارش افکارخبر، ایالات متحده امریکا به دلیل شکست های سنگینی که در جنگ های افغانستان و عراق متحمل شد و هزینه هایی که بابت این جنگ ها همچنان پرداخت می کند تصمیم گرفت تا به صورت نیابتی در منطقه خاورمیانه مشغول به جنگ شود.


آمریکایی ها با خیال خام مبارزه با انقلاب اسلامی وارد منطقه شده و در کنار ان نیز اهداف دیگری را دنبال می کردند در غیر این صورت کشور افغانستان که ارتشی نداشت و صدام نیز غلام حلقه به گوش آنان بود.

در تعریف مفهوم جنگ نیابتی(Proxy War) گفته می‌شود که منظور از آن، جنگی میان دو طرف یا بیشتر است که در آن، دست‌کم یکی از طرف‌ها از سوی یک کشور خارجی ‌حمایت می‌شود ‌و هدف از آن نیز دستیابی به اهداف و منافع کشور یا کشورهای حامی است.

پی ریزی تشکیل گروه های تروریستی نوظهور در منطقه و طرح نقشه آن ابتدا در اتاق های فکر لندن ریخته شد و پس از آن افسار این موضوع به کاخ سفید سپرده شد تا به این ترتیب ایالات متحده بدون حضور نظامی بتواند اهدافی چون تخریب زیر ساخت های خاورمیانه، امنیت رژیم صهیونیستی، تحت الشعاع قرار دادن برخی منابع مانند نفت، اسلام هراسی، تضعیف محور مقاومت و …را دنبال کند.

اما از این تحلیل که بگذریم ایالات متحده وقاحت را در جایی تمام می کند که خود را از حامیان ارامش در منطقه نشان داده و حق به جانب در نشست های حل بحران سوریه شرکت می کند.

آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شد اجلاس سوریه در وین بود که تنها چند روز از آن نگذشته کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد شمار اندکی از نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا را در سوریه مستقر کند. هدف از این اقدام ارائه مشورت به مخالفان معتدل دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.




در همین رابطه روسیه هشدار داد که اعزام نیروی ویژه امریکا به شمال سوریه، خطر " جنگ نیابتی " در منطقه را بیش از پیش می‌کند و این برای نخستین بار است که نظامیان آمریکایی در سوریه مستقر می شوند.

اما باز هم چند روز بعد شاهد قوت گرفتن حضور آمریکا در منطقه بودیم، " میشل اوباما " همسر رئیس جمهور آمریکا به قطر سفر کرد و در این سفر خود با نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی العدید دیدار کرد.




وی در سخنان خود خطاب به نظامیان آمریکایی گفت: ماموریت در این نقطه دشوار است و شما جوانان ماموریت دشواری دارید.


پایگاه نظامی " العُدید " در دوحه پایگاهی است که نیروهای آمریکایی در جنگ هوایی خود در عراق و سوریه علیه داعش و در راستای ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به صورت بسیار گسترده از آن استفاده کرده‌اند، پایگاهی که ۸ هزار سرباز آمریکایی و دهها هواپیمای نیروی هوایی آمریکا را در خود جای داده است.

البته بانوی اول کاخ سفید در این سفر خود به کارهای متفرقه دیگری نیز مشغول شد تا سفرش تنها جنبه نظامی نگیرد و ما خیال نکنیم که ارتباطی میان اعزام نیروهای ویژه، پایگاه و جنگ در سوریه وجود دارد از جمله همایش هایی برای بانوان و دیدارهایی در این زمینه که چه چیزهایی برای آموزش بهتر دختران در جهان نیاز است!




حضور این مقام عالی رتبه کاخ سفید آن هم تنها چند روز پس از اعلام فرستادن نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه موضوعی است که جای تامل خواهد داشت چراکه شاهد هستیم ایالات متحده آمریکا از پایگاه های نظامی خود در منطقه چه استفاده هایی کرده و می کند بنابراین هرچند انتخاب این فرد برای این سفر هوشمندانه بود چراکه اگر به جای همسر اوباما "جان کری: مسئولیت این سفر را به عهده می گرفت انگشت های اشاره بیش از پیش سمت آمریکا نشانه می رفت که حتما جنگ عظیمی در راه خواهد بود، اما به هر ترتیب واقعیات عملکرد امریکا در منطقه غرب آسیا دیگر بر کسی پوشیده نیست.