ارتش آزاد همان داعش است

به گزارشافکارخبر،نیازی نیست دلیلی بیاوریم تا ثابت کنیم که غرب معیارهای دوگانه ای را به کار می برد تا درباره قدرت ها و تحولات سیاسی که در منطقه ما یکی پس از دیگری رخ می دهند، نظر دهد.

برای همین صحبت ملال آوری است که بگوییم آن چه قدرت های غربی دوستان سوریه یا اعضای پیمان بین المللی مبارزه با داعش می نامند، یا صحبت از مخالفان معتدل به میان می آورند، اظهارات خنده دار و فکاهی ای است که نه مشخص است حد و مرز آن کجاست نه می توان گفت توصیف آنها تا چه اندازه با آن چه در واقعیت می گذرد تطابق دارد و نه می توان گفت که طرف های بحران چگونه قرار است آنها را بپذیرند. برای همین می توانیم بگوییم آن چه به طور خاص مخالفان معتدل می نامند – ضرورتا – منظور همان تروریسم است با این تفاوت که برخی از این قسم ها و اشکال آن را ایالات متحده می پسندد و قدرت های جهانی و منطقه ای را به دنبال خود و آنها می کشاند و برخی دیگر را نمی پسندد و به آنها به صراحت تروریست می گوید. یعنی مثلا همین جماعت اخوان المسلمین که در مصر و کشورهای عربی دیگر یک جریان تروریستی معرفی شده اند، امریکا و متحدانش در غرب «قدرت های معتدل» می نامند و جاسوس ها و مزدورهای خود را به مصر و کشورهای دیگر می فرستند تا اندیشه ها و تفکرات آنها را تبلیغ کنند و خرق عادت کنند و این گونه وانمود کنند که اخوان المسلمین می توانند وارد فرایند سیاسی به عنوان یک قدرت معتدل شوند!!


در سوریه امریکا و دوستانش دائما صحبت از مخالفان معتدل می کنند، و آنها را جزء قدرت های اساسی مخالفان سوریه توصیف می کنند و می گویند که باید وارد فرایند سیاسی شوند، حتی از این فراتر واشنگتن روسیه را متهم می کند که حملات هوایی اش علیه مواضع تروریست ها فراتر رفته و شامل نیروهای معتدل نیز شده است. اگر از آنها بپرسید این نیروهای مخالف معتدل کیستند، می گویند: ارتش آزاد سوریه، و اگر مسکو از آنها بخواهد که دقیقا بگویند که پایگاه های آنها کجاست، طفره می روند و از پاسخ گویی سر باز می زنند. در حالی که خیلی روشن است که ارتش آزاد چه از لحاظ ساختاری چه از لحاظ عملکرد توهمی بیش نیست و در حقیقت شاخه ای از شاخه های گروه های تروریستی است که با تروریست ها ممزوج شده و همانند آنها عمل می کند. الان کار به آن جا رسیده که مسکو خواستار گفت وگوی سیاسی با آن چه موسوم به ارتش آزاد است، شده و ما هم بسیار مشتاقیم بدانیم که چه کسانی اعضای این ارتش آزاد هستند، چه کسانی در غرب به آنها سلاح می فروشند و در اختیارشان قرار می دهند و چه کسانی این سلاح های غربی را تحویل داعش می دهند، جریانی که پر است از گروه های اخوانی تروریست که یک جا نام داعش به خود می گیرند و جای دیگر عنوان ارتش آزاد.


این در حالی است که هم زمان امریکا و دوستانش چشمان خود را بر کارهای تبهکارانه امنیتی ای که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه علیه موسسه های دینی وابسته به فتح الله گولن انجام می دهد، بسته است در حالی که به این سوال پاسخ نمی دهد اگر ارتش آزاد و اخوان المسملین در سوریه معتدل هستند در این جا چرا جماعت فتح الله گولن، مخالفان معتدل علیه اردوغان محسوب نمی شوند؟
موسسه های رسانه ای و آموزشی با زور پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه بسته می شوند و پلیس با افراد و شرکت های خصوصی مخالف شدیدترین برخورد را می کند در حالی که کسی صدایش در نمی آید.
این صحیح است که تفکر گولن زمینه اسلامی دارد و مخلوطی از تفکر صوفی گرانه با اخوانی است اما در آخر مخالفان مسالمت آمیز ترکیه محسوب می شوند. در حقیقت می توانیم بگوییم در ترکیه آن چه جریان دارد راست گرایی دینی در برابر راست گرایی دینی متعادل قرار گرفته است که همان را هم تحمل نمی کنند.

کاملا روشن است که معیارهای مخالفان معتدل نزد امریکایی ها و دوستانشان معنای متفاوتی می دهد!