ائتلاف شرقی پیش ­درآمدی بر جهان چند قطبی

وجود پدیدهی شومی بنام داعش که در خاورمیانه با حمایت غرب و رژیمهای دستنشانده عربی بهحیات خویش ادامه میدهد علاوه بر وجود نا امنیهای منطقهای، سبب تغییر معادلات سیاسی در سطوح وسیعتر و حتی جهانی شده است هم اکنون بسیاری از کشورها ادعای مبارزه با تروریست را دارند که برخی از کشورهای موثر در این حوزه با هدف سودجوئی از اقدامات داعش بهنفع خویش برآمدهاند و با حمایتهای چند جانبه و استعمارگرایانه خویش بیشتر دنبال اهداف استراتژیک و استکباری خود بوده و هماکنون اهداف شوم و ناکارآمدی ائتلاف غربی در مبارزه با تروریسم و ایجاد تقسیمبندی مضحکانه تحت عنوان تروریست خوب و بد، بیش از قبل بر کشورها و ملتهای منطقه هویدا شده است.

در مقابل کشورهایی هستند که اهدافشان از مقابله با داعش، از ابعاد گوناگون سیاسی، امنیتی و ‌اقتصادی قابل بررسی و کنکاش می‌باشد.

در حال حاضر ائتلاف جدیدی به‌منظور مبارزه با تروریسم شکل گرفته است که متشکل از کشورهای ایران، روسیه و چین می‌باشد که برآیند و همگرایی این ائتلاف می‌تواند اثرات مثبت در مبارزه با تروریسم و همچنین مقابله با سلطه‌گری آمریکا در جهان به‌وجود آورد. حال سوال اینجاست که چرا ائتلاف شکل گرفته است؟ و کشور روسیه و چین به‌دنبال چه اهدافی هستند؟ اهداف جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری(دامت برکاته) بر همگان روشن و مبرهن است آنچه بیشتر در پی واکاوی آن هستیم بررسی اهداف و منافع روسیه و چین در این کارزار است.

داعش گروه تروریستی و شیطانی است که بر مبنای عقاید تکفیری پایه‌گذاری و شکل گرفته است و نفوذ فرقه ضاله وهابیت در کشورهای مختلف به‌واسطه منابع مالی در اختیار وهابیون و وجود برخی از ضعف‌های فرهنگی و مالی در کشورهای هدف رشد نموده است. بر اساس گفته‌های پوتین، رئیس جمهور روسیه، حدود ۷۰۰۰ نفر از کشورهای جدا شده از شوروی سابق عضو گروه تروریستی داعش هستند برخی از کشورهای مشترک المنافع و جمهوری‌های خود مختار مانند چچن استعداد رشد و پرورش این گروه‌ها را در خود دارند از طرفی ظهور و رشد تروریست‌های داعش در کشور همسایه جمهوری خلق چین یعنی افغانستان و عضوگیری در این منطقه و همچنین وجود نارضایتی‌های قومی در برخی از مناطق و استان‌های خودمختار چین از جمله سین کیانگ و عضویت صدها نفر از چینی‌ها در داعش و همه این مسائل خود تهدیدی علیه امنیت ملی این کشورها محسوب شده و اگر در خارج از مرزهای سرزمینی خویش، این گروه تروریستی را در نطقه مهار ننمایند باید در آینده نه‌چندان دور، در داخل مرزهای خود به‌مبارزه با آنان بپردازند. از سویی دیگر روسیه و چین باید بدانند طرح خاورمیانه بزرگ مختص به‌خاورمیانه نبوده و بعد از موفقیت طرح شوم آمریکا و اروپا در تجزیه‌ی کشورهای خاورمیانه، به‌طور حتم طرح تجزیه کشورهای روسیه و چین روی میز غرب قرار خواهد گرفت.

اما همه اهداف کشور روسیه و چین به‌این خلاصه نمی‌شود بلکه به‌نظر می‌رسد هدف از این اقدام بر می‌گردد به‌تغییری که در دکترین سیاسی، نظامی و دفاعی این کشورها از سال‌های قبل رخ داده به‌طوریکه چین به‌استراتژی " دفاع فعال " روی آورده است همچنین روسیه و چین از جهان تک قطبی که ژاندرام آن آمریکا باشد رضایت ندارند جهانی که آمریکا آن را در جهت منافع و امیال خویش به‌وجود آورده و همواره آنان، آمریکا را مانع جدی در پیشبرد اهداف خود می‌دانند.

هم اکنون روسیه و چین در حال گذر از دوران توسعه‌ایی خویش بوده و تمایل و انگیزه‌های زیادی برای تصاحب کرسی‌های قدرت در سطوح جهانی را در سر دارند. هم اکنون فرصت و مجال آن بوده که در سایه یک ائتلاف شرقی علاوه بر چنگ و دندان نشان دادن به‌غرب و آمریکا، قدرت خود را به‌جهانیان معرفی نموده و معادلات جهانی را به‌سوی دو یا چند قطبی شدن سوق دهند. و با پیروزی این ائتلاف در مبارزه با تروریسم علاوه بر افزایش امنیت داخلی روسیه و چین، هیبت و شکوه پوشالین غرب و آمریکا به‌طور حتم بر ملاء خواهد شد. و این به‌معنی بازگشت طلایی روسیه و چین به عرصه جهانی است.
جهان تک قطبی و دهکده جهانی که از اهداف ایالات متحده بوده هم اکنون با شکل‌گیری این اتحاد در حال تغییر و فروپاشی است و دنیا را به‌سوی دو قطبی یا چند قطبی هدایت می‌کند اگر چه حضور ایران در این ائتلاف از نظر مبانی ایدئولوژیک دارای همگونی و همسانی با کشورهای مذکور نیست اما اهداف و منافع مشترک زیادی در این مورد وجود دارد. شاید این موضوع مطرح شود که آیا این سه کشور در این زمینه دارای پتانسیل لازم هستند یا خیر؟ پاسخ این سوال مثبت است. در حال حاضر گروه ایران متشکل از لبنان، سوریه، عراق، یمن و گروه روسیه متشکل از روسیه و اکثر کشورهای مشترک المنافع و کشورهایی حتی مانند کوبا و بلوک شرق بوده و ائتلاف چین نیز متشکل از چین، ‌ کره شمالی و ویتنام بوده که با نگاهی به‌پتانسیل‌های سیاسی، نظامی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی متوجه این قدرت فزاینده خواهیم شد. قدرتی که مقابله با آن برای آمریکا و غرب به‌این سادگی نمی‌باشد شاید نقطه این ائتلاف یا اتحاد از جنگ شروع شود اما به‌همین جا ختم نخواهد شد و این پتانسیل وجود دارد که آمریکا و غرب را در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی دچار بحران‌هایی نماید که تاکنون با آن روبه‌رو نشده است به‌طور مثال شکل‌گیری یک بازار مالی و اقتصادی فی مابین روسیه، ‌ایران، ‌چین، عراق، ‌ سوریه، لبنان، ‌یمن، قزاقستان، ‌ کره‌شمالی، ‌ازبکستان، بلاروس، ‌ تاجیکستان، ‌ ارمنستان، گرجستان و غیره آن هم با واحد پولی جدید علاوه بر مقابله با تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه آمریکا و غرب علیه این کشورها که تاکنون موارد زیادی مسبوق به‌سابقه بوده، قادر خواهد بود ضربه‌ای مهلک و تمام‌کننده بر پیکره اقتصادی غرب و آمریکا و حکومت‌های دست‌نشانده عرب آنان بزند و منتج به نتایج خوب سیاسی و اقتصادی برای کشورهای ائتلاف شرق شود.

نقش آفرینی مناسب ائتلاف شرقی علیه تروریست و حامیان غربی و عربی آن باعثتغییرات مثبت در آینده خواهد شد حملات نظامی و هوشمندانه قادر خواهد بود که گروه‌های تروریستی را به‌سمت کشورهای حامی تروریست مانند ترکیه، ‌ عربستان، ‌ اردن، ‌ امارات و اروپا روانه سازد، و آتش جنگ را به‌دامن عاملان اصلی جنگ بیندازد. با حضور داعش در ترکیه، امنیت اروپا تهدید شده و حضورش در عربستان و اردن باعثکاهش سطح امنیت تولید نفت و بعد از آن افزایش قیمت نفت خواهد شد و این موضوع دنیا را به‌صورت جدی تهدید خواهد نمود. و باید آمریکا و غرب و حامیان گروه تروریستی داعش تاوان آن را پس دهد.

از سویی رژیم دست‌نشانده عربستان می‌بایست جزای خوش خدمتی خود به‌غرب را جهت افزایش تولید نفت با هدف کاهش قیمت نفت برای فشار بر روسیه در زمان الحاق جزیره کریمی به‌خاکش شد را جبران کند و این موضوع با فشارهای نظامی ائتلاف شرق و حرکت گروه تروریستی داعش به‌سمت اردن و سپس عربستان، باعثخواهد شد که امنیت تولید نفت با تهدید مواجه شود و در نتیجه قیمت آن در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت لذا بر درآمد روسیه و سایر کشورهای تولید کننده نفت خواهد افزود و این موضوع ضمن افزایش قدرت چانه‌زنی روسیه در جهان، هزینه‌های جنگ را از محل افزایش قیمت نفت را برای روسیه حاصل خواهد نمود و در صورت موفقیت ائتلاف شرقی روسیه چیزی را از دست نخواهد داد.

نتیجه گیری:

اگر چه وجود دشمنان واحد باعثشکل‌گیری ائتلاف شرقی ضد تروریسم شده و این موضوع را باید به فال نیک گرفت، اما نباید تفاوت‌های مکتبی و ایدئولوژیک فی‌مابین نادیده گرفته شود و شعار " نه‌غربی، نه‌شرقی " همیشه سرلوحه نظام سیاسی کشور قرار گیرد. و جمهوری اسلامی ایران با حفظ استقلال سیاسی خویش همواره گام در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بردارد.

منابع:
۱. نقشه آمریکایی، انگلیسی، صهیونیستی برای تجزیه خاورمیانه، خبرگزاری فارس.

۲. مصاحبه گورباچف با روزنامه روسی پراودا، ‌۱۷ دسامبر ۲۰۱۴.

۳. استراتژی نظامی چین، سایت مشرق، ‌ ۲۷/۰۳ / ۹۴.

۴. دکترین نظامی جدید روسیه و انتقام هسته‌ای از ناتو، ‌ جهانگیر کرمی، ۱۵/۱۰ / ۹۳.

۵. اهداف خاورمیانه بزرگ، ‌محمد حسین محمدی، ۱۰/۰۹ / ۸۸.

۶. بلوک شرق، دانشنامه آزاد ویکی پدیا.

۷. بحران عراق از واقعیت میدانی تا فریب رسانه‌ای.، قیومی احمد.، ‌ منبع؛ سایت رسمی نگارنده.

۸. دکترین عملی سیاست خارجی و دفاعی مدودیف، علیرضا نوری، سایت موسسه مطالعات ایران و اوراسیا(ایراس)، ۰۸/۰۷ / ۸۷.

۹. جنگ سرد، دانشنامه آزاد ویکی پدیا.

۱۰. چالش های ژئوپلیتیک منطقه ای و دکترین ظهور مسالمت آمیز چین، ‌ سازمند بهاره، ارغوانی پیرسلامی فریبرز.

۱۱. مصاحبه وزیر بهداشت کوبا با خبرگزاری سوریه سانا، ‌ منبع خبر؛ واحد مرکزی خبر صدا وسیما ج. ا. ا.

۱۲. پیمان سنتو، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی.

۱۳. ترجمه کامل متن طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا.، مترجم؛ عسکری، محمد علی.، منبع؛ روزنامه شرق.، ویژه‌نامه نوروز۱۳۸۳ ص۲۰.
۱۴. نشست تخصصی طرح خاورمیانه بزرگ اهداف و چشم انداز،. اردیبهشت ۱۳۸۳،. مرکز تحقیقات استراتژیک، معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی.

۱۵. گسترش تهدید داعش برای چین،. رمضانی بونش، فرزاد،. خبرگزاری رشد ۱۳۹۴.

۱۶. پیمان سنتو، مهدی جنگروی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، سند شماره ۱۹-۳۲ - ۷۵۳۳ع.

۱۷. جایگاه انقلاب اسلامی در نظام دو قطبی جهان امروز، علی معصومی.