سفر هیئت ایرانی به عربستان برای تعیین تکلیف سایر جان‌باختگان

به گزارشافکارخبر،سعید اوحدی امشب در دیدار با خانواده‌های دورودی قربانیان فاجعه منا که در محل سالن اجتماعات فرمانداری دورود صورت گرفت، با اشاره به چگونگی وقوع این فاجعه اظهار داشت: در بدو وقوع این فاجعه تصمیم گرفتیم از ابتدا با مردم و ملتی که همه چیزشان را در راه دفاع از ارزش‌های نظام در مقابله با توطئه‌های دشمن داده‌اند با صداقت سخن بگوییم.

وی اضافه کرد: در همان مصاحبه‌های ابتدایی خود تلاش کردیم تا به‌گونه‌ای ابعاد این فاجعه بزرگ را منتقل کنیم که هم استرس به مردم وارد نشود و هم با توجه به حضور ۶۴ هزار زائر هموطنمان در کشور عربستان و حضور اجساد مطهر جان‌باختگان در این کشور باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که از اجساد مطهر جان‌باختگان انتقام نگیرند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه سیاست دولت سعودی کتمان ابعاد این فاجعه بزرگ بود، گفت: در شرایطی در روزهای ابتدایی وقوع این فاجعه دولت سعود تعداد جان‌باختگان را ۴۰۰ نفر اعلام می‌کرد که مشاهدات عینی آماری بیش از آن را نشان می‌داد.

وی افزود: بیش از هفت هزار کشته ثمره بی‌لیاقتی دولت سعودی و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم بود و زائرینی که میهمان خداوند بودند، بدون هیچ گناهی در چنین فاجعه‌ای جان خود را از دست دادند.

اوحدی با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی این فاجعه خاطرنشان کرد: در پیام مقام معظم رهبری آمده بود که کار اطلاع‌رسانی به شکلی که از ابتدا آغاز شده بود، ادامه یابد که با پیام معظم‌له متوجه شدیم کار خود را در بخش اطلاع‌رسانی درست انجام داده‌ایم.

وی افزود: پیام مقام معظم رهبری تسکین‌دهنده دل مادران و همسرانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده و یا از آنها اطلاعاتی در دست نداشته‌ایم، بود.

این مسئول با اشاره به چگونگی بروز این فاجعه و مسدود شدن راه کاروان زائران ایرانی و هدایت به سمت خیابان ۲۰۴ توسط پلیس عربستان، تاکید کرد: ازدحام جمعیت به دلیل بسته شدن راه به حدی شده بود که خیلی از هموطنان ما با لب تشنه و ایستاده به علت خفگی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ نفر از حجاج ایرانی از بین اجساد نجات پیدا کردند، گفت: نوع تفکر متحجر سعودی باعثشده بود تا اجازه ندهند با امنیتی کردن محیط هیچ فردی از اعضای کاروان‌ها برای امداد به مجروحان اقدام کنند.

اوحدی با بیان اینکه رژیم سعودی از ترس انتشار تصاویر این فاجعه اجازه حضور هیچ فردی را برای کمک نمی‌داد، گفت: اما صدای این فاجعه در دنیا پیچیده شد و هرچه زمان می‌گذرد، صدای رسای جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان این فاجعه به گوش سراسر دنیا بیشتر می‌رسد.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا به دنبال انتقال پیکرهای مطهر جان‌باختگان به کشور بودیم، گفت: با توجه به حجم بالای جان‌باختگان کار شناسایی مفقودان هموطنمان بسیار سخت شده بود.

اوحدی اضافه کرد: در شرایطی که ۲۱۴ نفر از اجساد هموطنانمان را شناسایی کرده بودیم دولت سعودی اجازه انتقال پیکرهای مطهر را به کشور نمی‌داد، چراکه روند انتقال یک جسد از کشور عربستان به سایر کشورها بسیار طولانی و زمان‌بر است، اما پس از بیانات تاریخی مقام معظم رهبری شاهد تسریع در روند این کار بودیم.

وی با اشاره به بازدید دست‌اندرکاران حج با مقام معظم رهبری، یادآور شد: در این دیدار پس از یک ماه از این فاجعه غم و اندوه را در چهره مقام معظم رهبری مشاهده کردیم چراکه مصیبت بزرگی بود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه از حق خانواده‌های فاجعه منا نمی‌گذریم، گفت: یک گروه مستندساز را برای ثبت و ضبط سجایای اخلاقی این جان‌باختگان مامور کرده‌ایم تا ویژگی‌های این عزیزان در تاریخ به ثبت برسد.

وی با تاکید بر لزوم زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر قربانیان این فاجعه در طول تاریخ، یادآور شد: یک واژه دیگر به نام مهاجر الی الله به واژگان انقلاب اضافه شده است و باید این عزیزان به عنوان نمادهای ملی مطرح شوند.

این مسئول در خصوص سرنوشت ۲۵ مفقودی ایرانی این فاجعه تاکید کرد: هفته آینده سفر دیگری به عربستان برای مشخص شدن تکلیف سایر جانباختگان مفقودی در دستور کار قرار دارد.