هشدار سیاستمدار سرشناس کویتی به ائتلاف عربستان

به گزارشافکارخبر،«عبدالله النفیسی» نماینده سابق پارلمان کویت و اندیشمند معروف این کشور به ائتلاف سعودی هشدار داد که هر چه سریعتر پرونده جنگ در یمن را به سود خود فیصله دهد.

النفیسی که تحصیلکرده رشته «علوم سیاسی» در انگلیس و دانشگاه آمریکایی در بیروت است، علت این کار را احتمال مداخله نظامی روسیه در یمن به نفع ایران دانست و به ریاض هشدار داد که ادامه یافتن جنگ زمینه دخالت نظامی احتمالی روسیه در یمن را فراهم می‎کند.

النفیسی در «توییتر» خود بدون توجه به هشت ماه حملات ناکام عربستان که بیش از شش هزار نفر از مردم را به کشتن داده و دستاورد نظامی نداشته، ایران را که در یمن حضور ندارد به «شکست» متهم کرد و نوشت: ایران شدیدا تمایل به دخالت نظامی روسیه در یمن دارد تا ورق را علیه «ائتلاف» برگرداند… ایران در مقابل ائتلاف شکست خورده و به زیرکی سیاسی رو آورده است.

نشانه‌های دخالت احتمالی روسیه از دید النفیسی


نماینده اسبق پارلمان کویت به اعتراضات مردمی در پایتخت علیه عربستان نیز اذعان کرد و نوشت: نشانه اول(تمایل ایران به دخالت مسکو)، تظاهرات‌های داغ در صنعاء پیرامون سفارت روسیه برگزار شده که خواستار دخالت نظامی روسیه شده است.

النفیسی افزود: نشانه دوم دیدار سفیر روسیه در صنعاء با «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور مخلوع یمن است که صالح، سقوط هواپیمای روسیه در سیناء مصر و کشته شدن اتباع روس را تسلیت گفت.

این شخصیت آکادمیک کویتی افزود: نشانه سوم سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین در جمع روس‌های مهاجر بود که به یمن اشاره کرد و گفت، مسکو آماده است برای حمایت از روس‌ها در یمن و منافع این کشور در یمن مداخله کند.

النفیسی در پایان به عربستان هشدار داد و گفت: به ائتلاف(سعودی) نصیحت می‌کنم که در یکسره کردن کار یمن معطل نکند و قبل از آن «خرس روسی» دخالت کند و سبب «ترافیک شدید» شود که حل مشکل را دشوار کند، کار را تمام کند.

النفیسی کسی است که در سال ۲۰۱۰(طبق گفته آرون کاتس تحلیلگر سازمان سیا) در سمیناری در نیویورک(وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا) گفته بود که تا سال ۲۰۲۵ هیچ یک از کشورهای عربی خلیج فارس جز عربستان، یمن و عمان باقی نخواهند ماند.

او در این ادعای جنجالی گفته بود: کشورهای کوچک خلیج[فارس] مثل بحرین و قطر به عربستان و کویت به عراق و امارات که در امتداد ساحل عمان است به پادشاهی عمان الحاق می‌شوند.

این شخصیت آکادمیک و سیاسی کویت همچنین در خصوص انقلاب بحرین معتقد است که اعتراضات مردم در این کشور به تبعیض سیاسی و اجتماعی، «حرکتی ایرانی» است.

النفیسی از جمله کسانی است که خواستار پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس است که اعضای آن شش کشور عربستان، عمان، امارات، قطر، کویت و بحرین هستند.

این هشدار متحد کویتی عربستان پس از نزدیک به هشت ماه حملات همهجانبه و شبانهروزی عربستان به یمن انجام میشود که هدف آن بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیسجمهور مستعفی و فراری، به یمن و تسخیر قدرت سیاسی در این کشور بود که تاکنون هیچ یک از این اهداف را محقق نکرده است.