تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان

به گزارش افکارخبر،عربستان سعودی متاثر از کاهش بهای نفت و به بهانه بهبود سطح خدمات فرودگاه های خود، قصد دارد از ابتدای سال آینده اداره این فرودگاه ها را به بخش خصوص محول کند.

روزنامه سعودی " الحیات " در گزارشی نوشت: سعودی ها جدول زمانی پنج ساله ای برای اجرای این برنامه طراحی کرده اند و این طرح، بخش های مختلف فرودگاه های بین المللی، منطقه ای و داخلی این کشور را شامل می شود.

فرودگاه های ریاض، جده و دمام مهم ترین فرودگاه های بین المللی عربستان محسوب می شود.

" سلیمان الحمدان " رئیس هواپیمایی سعودی، کاهش بار مالی فرودگاه ها بر بودجه این کشور را یکی از اهداف خصوصی سازی آنها عنوان کرد.

برنامه خصوصی سازی فرودگاه های سعودی، در حالی اجرای می شود که بهای نفت از یک سال و نیم گذشته سیر نزولی داشته و عربستان به عنوان کشوری تک محصولی که ۹۰ درصد درآمد خود را با فروش نفت تامین می کند، اینک با مشکل بودجه مواجه شده است و برای جبران بخشی از کسری بودجه خود، قصد دارد فرودگاه های این کشور را به بخش خصوصی واگذار کند.

عربستان سعودی که از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون سیاست کاهش یافتن بهای نفت را در پیش گرفت و حاضر نشد برای حفظ بهای بالای نفت، از تولید خود بکاهد، تاکنون متحمل بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی نشریه فوربز، عربستان از آن هنگام بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را برای ادامه اجرای تعهدات و پرداخت مخارج داخلی و مقابله با کاهش درآمدهای نفت، هزینه کرده است.

این در حالیست که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور با کسر بودجه ای دستکم ۴۰ میلیارد دلاری در سال جاری دست و پنجه نرم می کند که بر اساس ارزیابی نشریه فایننشال تایمز ممکن است تا ۱۰۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

اما با وجود این، به نظر می رسد این کشور هنوز قصد دارد به منظور پافشاری بر تحمیل اراده خود بر بازارهای نفت جهانی، به هزینه کردن نقدینگی خود ادامه دهد.

سیاست نفتی عربستان به همراه عرضه فراوان نفت و رشد کند اقتصاد جهانی موجب کاهش بهای نفت خام برنت از بشکه ای ۱۱۵ دلار در ژوئن ۲۰۱۴ به حدود ۴۵ دلار در ژانویه سال جاری شد.