روابط تجاری پسر «اردوغان» با داعش علت سرنگونی جنگنده روس

به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، برخی از منابع خبری احتمال دادند که پسر رئیس جمهور ترکیه در پس سرنگون کردن جنگنده روسیه در خاک سوریه قرار داشته باشد.

روزنامه «ترود» روسیه گزارش داد که «کارشناسان همچنان در جست‌وجوی عواملی هستند که سبب شد ترکیه جنگنده را سرنگون کند... یکی از نظرات کارشناسان این است که علت این حمله، روابط تجاری میان «بلال اردوغان» پسر رئیس جمهور ترکیه با دولت اسلامی [داعش] است».

به گزارش این روزنامه، ناظران نیز بارها اعلام کرده بودند که گروه داعش از استخراج نفت از میادین نفتی سوریه و عراق ماهانه 40 تا 50 میلیون دلار ماهانه کسب می‌کند و نمی‌توان این مقادیر نفت را به آسانی در بازارهای نفتی به فروش رساند مگر اینکه آن را تصفیه و پالایش کرد.

بنا بر این گزارش، «رسانه‌های اروپا آگوست گذشته اطلاعاتی را منتشر کردند که نشان می‌داد شرکت انگلیسی-ترکیه‌ای (Genel Energy) نفتی را که گروه داعش استخراج می‌کند پالایش و آن را به فروش می‌رساند».

این در حالی است که دو جنگنده «اف-16» ترکیه در آغاز هفته جاری یک جنگنده «سوخو-24» روسیه را که در خاک سوریه در حال پرواز بود سرنگون کردند که این مسئله نیز واکنش سختی از سوی مسکو را به همراه داشته و تیرگی روابط میان دو کشور منجر شده است.