آنکارا برای سفر به روسیه هشدار داد
به گزارش افکارخبر به نقل از العالم، با تشدید تنش بین ترکیه و روسیه بر سر هدف قرار دادن یک فروند بمب افکن روسی سوخو 24 بر فراز سوریه، وزارت خارجه ترکیه امروز به شهروندان خود توصیه کرد سفرهای غیرضرور خود را به روسیه به تاخیر بیاندازند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای خاطرنشان کرده است مسافران ترک که به روسیه سفر می کنند و نیز ترک های مقیم روسیه با مشکلات و سخت گیری هایی مواجه شده اند و به همین علت لازم است شهروندان ترک، تمام سفرهای غیر ضروری خود به روسیه را به تاخیر بیندازند.

روابط ترکیه و روسیه هفته گذشته به دنبال اقدام جنگنده های ترکیه در هدف قرار دادن و سرنگونی یک فروند بمب افکن روسیه بر فراز سوریه، متشنج و بحرانی شد.

سه روز پس از سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگی روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه و توصیف این اقدام به عنوان خنجر زدن از پشت٬ دو اقدام روس ها درارتباط با ترکیه بازتاب گسترده ای در محافل رسانه ای داشت.

درنخستن اقدام وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه از شهروندان خود خواست که با توجه به ادامه تهدیدات تروریستی درترکیه از سفر به آن کشور بپرهیزند و درصورت حضوردر آن کشورهرچه سریعتر به کشورشان بازگردند.

از سوی دیگرمنابع روسی روزپنجشنبه گزارش کردند که اداره مهاجرت فدرالی روسیه 39 بازرگان ترکیه ای را در جریان حضور آنان در یک نمایشگاه کشاورزی در شهر کراسنودار جنوب روسیه به اتهام نقض قوانین مهاجرت بازداشت کرد.

به گفته منابع محلی شهر کراسنودار این افراد به عنوان گردشگر و بدون ویزا به روسیه وارد شده اند و پرداختن آنان به امور تجاری جرم محسوب می شود.

اتباع ترکیه برای ورود به عنوان گردشگر به خاک روسیه به ویزا نیاز ندارند؛ ولی درصورتی که قصد انجام اعمال تجاری٬ بازرگانی و یا فعالیت های شغلی داشته باشند٬ حتما باید قبلا نهادهای ذیربط روس را درجریان قرارداده و ویزا دریافت کنند.

افراد بازداشت شده به جرایم نقدی و اخراج از روسیه محکوم می شوند.

هواپیماهای اف 16 ترکیه روز سه شنبه هفته گذشته یک فروند هواپیمای سوخو 24 روسیه را در مرز های ترکیه با سوریه سرنگون کردند.

ولادیمیر پوتین از این اقدام ترکیه به عنوان خنجر از پشت یاد کرد و خواستار عذرخواهی آنکارا از مسکو شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پنجشنبه گذشته اعلام کرد که کشورش از روسیه عذرخواهی نخواهد کرد.