به گزارش افکارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا روز یکشنبه گفت از ابتدای سال دو هزار و پانزده تاکنون، نزدیک به یک و نیم میلیون نفر به طور غیرقانونی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده اند.

 

نخست وزیر پیشین لهستان و رئیس کنونی شورای اروپا در مراسم آغاز به کار نشست اتحادیه اروپا و ترکیه که با هدف بررسی راه های مقابله با ورود آوارگان به خاک اروپا در بروکسل برگزار شد گفت یک و نیم میلیون نفر در سال دو هزار و پانزده به طور غیر قانونی وارد اتحادیه اروپا شده اند، اکثر آنها از خاک ترکیه عبور کرده اند، برخی از آنها با فرار از جنگ، در جستجوی پناهگاهی هستند، برخی دیگر خواهان زندگی بهتر هستند و برخی هم البته می خواهند ارزش های ما را نابود کنند.

 

رئیس شورای اروپا قبلا گفته بود توافقی در این زمینه با ترکیه حاصل شده و امیدوار است همه شرکت کنندگان در نشست بروکسل با آن موافقت کنند.

 

توسک خاطر نشان کرد البته اگر اتحادیه اروپا نتواند مرزهای خارجی خود را به درستی کنترل کند، توافق با ترکیه برای پایان دادن به بزرگترین بحران آوارگان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم،‌ ابدا کافی نخواهد بود.

 

وی افزود بیایید زودباور نباشیم، ترکیه، تنها کلید حل بحران مهاجران نیست، بدون کنترل مرزهای خارجی، فضای شنگن به زمان های گذشته تعلق خواهد گرفت.