به گزارش افکارخبر، داده های عظیم (بیگ دیتا ) به مجموعه ای از داده ها گفته می شود که اندازه آن فراتر از حدی است که بتوان با نرم افزارهای معمولی آن را در زمان کم دریافت، دسته بندی، مدیریت و پردازش نمود.

این عبارت بیشتر برای اشاره به ذخیره سازی حجم انبوهی از داده ها که توسط شرکت های بزرگی مانند گوگل ذخیره سازی و تحلیل می شود به کار می رود. در واقع مدیریت داده شامل فعالیت هایی مانند جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، به اشتراک گذاری و تحلیل اطلاعات است.

 حال این سوال مطرح می شود که این مفهوم یعنی داده های عظیم چه نسبتی با رقابت های ژئوپلیتیک کشورها در فضای مجازی دارد؟

برای پاسخ اجمالی به این پرسش باید به این نکته توجه نماییم که یکی از عوامل مهم قدرت یک کشور درفضای مجازی به میزان پیوندی است که دولت ملی قادر است بین جغرافیای سیاسی خویش که منحصر به مرزهای سیاسی فیزیکی است و زیر ساخت های فیزیکی  فضای مجازی ایجاد می کند.

در واقع هر چه زیرساخت های فضای مجازی به عنوان فضای مشاع بین المللی با جغرافیای یک کشور بیشتر پیوند برقرار کند آن کشور نسبت به دیگر کشورهای جهان دارای قدرت بیشتری در فضای مجازی و به تبع آن فضای فیزیکی خواهد بود.

بازیگران گوناگون عرصه بین المللی اعم از افراد، گروه های فروملی، دولت های ملی  و بازیگران فراملی مانند شرکت های چند ملیتی و یا سازمان های بین المللی به محض ورود به دنیای مجازی و انجام اقداماتی مانند ایجاد وب سایت، حضور در شبکه های اجتماعی، ارسال ایمیل و آپلود عکس و فیلم با استفاده از کامپیوترها، موبایل ها، تبلت ها و دیگر دستگاه های متصل به دنیای مجازی اطلاعاتی را در شرکت هایی که این سرورها را در اختیار دارند ذخیره می نمایند که در بسیاری از موارد تحت حاکمیت کشور متبوع این بازیگران نیست.

 با توجه به اینکه اطلاعات در جامعه اطلاعاتی نقش سوخت را در جامعه صنعتی ایجاد می کند کشورها سعی دارند زیر ساخت های لازم را برای جذب اطلاعات از فضای مجازی به جغرافیای سیاسی خویش فراهم نمایند.

یکی از ابعاد این کار ایجاد زیرساخت های لازم برای موتورهای جستجوی اینترنتی و سایت های مهم و پربازدید توسط شرکت های تحت حاکمیت دولت های گوناگون است.

برای مثال ایالات متحده آمریکا با دراختیار داشتن موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و بینگ، چین با موتورجستجوی «بایدو» و روسیه موتور جستجوی یاندکس البته با فاصله زیادی از یکدیگر در رتبه های اول تا سوم جهانی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

در حوزه کسب و کار مجازی شرکت های گوگل، علی بابا، فیسبوک، آمازون، تنسنت هولدینگ، بایدو، ای بی، پراس لاین، یاهو و سالس فورس دات کام دارای بیشترین ارزش بازار در جهان هستند.

درست است که بسیاری از فعالیت های افراد در این سایت ها به صورت تفریحی و یا تجاری است ولی این فعالیت ها در چارچوب یک ساختار پیچیده ای از قانونگذاری، تدارکات و مسائلی است که از مرزهای متعددی عبور می نماید و از سیم ها، کابل ها و سرورهایی عبور می نماید که خارج از کنترل دولت های ملی است.

با توجه به نقش مرکزی اطلاعات در رقابت های ژئوپلیتیک جهانی در جامعه اطلاعاتی توزیع نامتعادل و نابرابر اطلاعات  فضای مجازی در حوزه های جغرفیایی خاص باعث ایجاد نوعی عدم تقارن اطلاعات در جامعه اطلاعاتی شده است و اثرات تاثیرگذاری را در موقعیت ژئوپلیتیک کشورها خواهد گذاشت و سوالات متعددی را پیش روی پژوهشگران خواهد گذاشت.

ازجمله اینکه عدم تعادل اطلاعاتی در جامعه جهانی چه تاثیری در رقابت کشورها در حوزه های اقتصادی و فرهنگی خواهد گذاشت؟ و کشورهای جهان در قبال این عدم تقارن چه استراتژی هایی را در پیش خواهند گرفت؟ و تاثیر این عدم تقارن ها در جامعه اطلاعاتی  بر منزلت استراتژیک کشورها در فضای مجازی و دیگر ابعاد قدرت ملی کشور ها چگونه خواهد بود؟