به گزارش افکارخبر ، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم "لئونید برشیدسکی" مدعی شد: "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، از ساقط شدن جنگنده این کشور از سوی ترکیه به شدت عصبانی است. او برای "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، خط و نشان می‌کشد و حتی حاضر نشد با او تلفنی گفتگو یا با اردوغان در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی دیدار کند.  حقیقت این است که پوتین نمی‌تواند ضربه چندانی به اردوغان یا ترکیه وارد کند، او فقط مشکلاتی را برای مردم روسیه بوجود می‌آورد.

 

بلومبرگ در ادامه ادعایش نوشت: پوتین از اردوغان خواست به دلیل ساقط کردن جنگنده روسیه از مردم این کشور عذرخواهی کند؛ اما اردوغان هم در طرف مقابل خواستار معذرت خواهی روسیه به دلیل نقض حریم هوایی ترکیه شده است. جنگ لفظی این دو مقام سیاسی پرقدرت از طریق رسانه‌ها دامنه وسیع‌تری پیدا کرده است. کار به جایی رسیده است که در مطبوعات و رسانه‌های روسیه شعارهایی علی ترکیه سر داده می‌شود. هرچند هنوز مجازات‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه به مرحله اجرا درنیامده است؛ رفتار پرشتاب وی احساسی و کودکانه به نظر می‌رسد.

 

اندکی پس از سرنگونی جنگنده روسیه، کرملین اعلام کرد از این پس بمب‌افکن‌های روسیه به وسیله جت‌های ضد موشک همراهی می‌شوند. علاوه بر این سامانه ضد موشکی اس-400 روسیه در پایگاه نظامی این کشور در سوریه مستقر خواهد شد. پوتین دستور مجازات اقتصادی ترکیه را امضا کرد و با این حال هیچکدام از این اقدامات موجب شد اردوغان احساس نگرانی یا معذرت خواهی کند. یک مقام روس پا را فراتر گذاشته و از کرملین خواست 100 خلبان ترکیه را در ازای خلبان روسیه بکشد.

 

از مدتها پیش روادید میان دو کشور روسیه و ترکیه لغو شده بود؛ اما شهروندان تُرک بارها بنا به دلایل مختلف از سفر کردن به روسیه امتناع کرده بودند، پس برای گردشگران ترکیه چندان فرقی نمی‌کند از سفر به روسیه منع شوند. در این میان زیان اصلی متوجه روسیه و مردم این کشور است. روسیه حدود 20 درصد از سبزیجات مورد نیاز خود را از ترکیه به کشور وارد می‌کند و 90 درصد از مرکبات فروخته شده در فروشگاه‌های روسیه در ترکیه برداشت شده‌اند. ترکیه در ماه ژوئیه (تیر) میزبان 686 هزار و 256 گردشگر روس در کنار 3.1 میلیون گردشگر اروپایی بود. اگر گردشگران روسیه به ترکیه نیایند، تاثیر خاصی بر صنعت گردشگری این کشور نخواهد داشت. بهتر است پوتین اگر از ناحیه محدودسازی صادرات گاز به ترکیه وارد عمل شود، ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کند زیرا 60 درصد از گاز ترکیه را تامین می‌کند؛ اما مشکل اینجاست که روسیه خود نیازمند فروش گاز  به ترکیه است.

 

بلومبرگ در پایان مدعی شد: شرایط به گونه‌ای است که اردوغان از بحران بوجود آمده بیشتر از روسیه بهره‌برداری می‌کند و می‌تواند ضعف مسکو را در برابر خود به رخ جامعه جهانی بکشاند. روسیه نمی‌تواند ترکیه را آنطور که مستحق آن است مجازات کند.