صف تروریست های سوری برای اجلاس ریاض
به گزارش افکارخبر، "جمال خاشقجی" فعال رسانه ای وابسته به نظام آل سعود در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: پیش بینی می شود که نمایندگان 15 گروه مسلح (تروریستی) و اقلیت های سوریه نیز برای اولین بار در اجلاس ریاض در روزهای یازدهم تا سیزدهم دسامبر مشارکت کنند.

"احمد رمضان" عضو ائتلاف ملی سوریه در مصاحبه با روزنامه عربستانی الشرق الاوسط گفت: وزارت امور خارجه عربستان 65 شخصیت سوری مخالف را به اجلاس ریاض فراخوانده است.

"خلف داهور"عضو تشکّل ملی هماهنگی گروه های خواهان تغییرات دمکراتیک سوریه نیزاعلام کرد: این تشکّل تاکنون هیچ دعوت رسمی برای مشارکت در اجلاس ریاض دریافت نکرده است ولی در صورت دعوت، مشارکت خواهد کرد.

"اسامه ابوزید" مشاور حقوقی گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه نیز درمصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: گروه های مخالف مسلح (تروریستی) نمایندگانی را برای اجلاس ریاض انتخاب خواهند کرد.

این در حالیست که حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقائی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مشارکت مخالفان سوری در اجلاس ریاض مغایر با بیانیه اجلاس وین 2 است و ایران با هر اقدامی که خارج از چارچوب این بیانیه باشد ، مخالف است.

امیرعبداللهیان گفت:عربستان در5 سال گذشته نقش مثبت و سازنده ای در قبال بحران سوریه ایفاء نکرده است و در اجلاس وین مقرر شد که فرستاده سازمان ملل به سوریه (استفان دی میستورا) پس از رایزنی های گسترده لیستی را شامل اسامی مخالفان برای مشارکت در مذاکرات آماده کند.

دیپلمات های 17 کشور از جمله ایران نیمه نوامبر گذشته در اجلاس وین توافق کردند که مرحله انتقالی در سوریه ظرف 6 ماه پس از اولین روز نوامبر آغاز و انتخابات سراسری نیز ظرف 18 ماه بعد برگزار شود. 

در اجلاس وین همچنین درباره آماده کردن لیستی شامل اسامی گروه های سوری معارض برای مشارکت در مذاکرات سوری – سوری توافق شد.

"استفان دی میستورا" روز 21 نوامبر اعلام کرد:عربستان نیمه دسامبر کنونی اجلاسی را با مشارکت گروه های مخالف مسلح و سیاسی سوری برای اتحاد مخالفان با همدیگر برگزار خواهد کرد.