ناتو آماده حمایت جدید از ترکیه است

به گزارش افکارخبر، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امروز سه شنبه در نشست وزرای خارجه 28 کشور عضو ناتو در بروکسل تصریح کرد: ناتو آماده اتخاذ تدابیری برای حمایت جدید از ترکیه است ولی تعهد ناتو برای حمایت از آنکارا مربوط به قبل از سرنگون شدن جنگنده روسی در مرز سوریه است.

وی بار دیگر از روسیه و ترکیه خواست تا بحران را کاهش داده و به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث باشند.

وی در آغاز نشست دو روزه وزرای خارجه ناتو افزود: ما در خصوص اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت ترکیه کار خواهیم کرد. من می خواهم بر این مساله تاکید کنم که این تدابیر ارتباطی با حادثه هفته گذشته ندارد. این بخشی از تعهد چندین ساله ما در قبال یک کشور متحد است.

دبیر کل ناتو اشاره مستقیمی به تدابیر مورد نظر برای حمایت از ترکیه نکرده ولی گفت: ناتو اکنون سالهاست که در زمینه دفاع هوایی به ترکیه کمک می کند.

روسیه پس از سرنگونی جنگنده سوخو 24 توسط جنگنده های ارتش ترکیه اعلام کرده است که سامانه دفاع موشکی اس 400 را در پایگاه لاذقیه سوریه مستقر کرده است.

ناتو در سال 2012 میلادی، سامانه ضد موشکی پاتریوت را در مرز جنوبی ترکیه مستقر کرد. استولتنبرگ در این باره نیز گفت: استقرار سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه در سوریه منجر به افزایش حضور نظامی ناتو در منطقه می شود.

وی افزود: روسیه در حال استقرار قابلیت های نظامی پیشرفته در سوریه است. این یکی از دلایلی است که ما حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده ایم.