به گزارش افکارخبر، به نقل از روزنامه حریت، توافقنامه مربوط به احداث پایگاه نظامی دائمی ترکیه در نزدیکی موصل در استان نینوا عراق بین فریدون سنیرلی اوغلو وزیر خارجه ترکیه و مسعود بازرانی رهبر کردستان عراق در روز 4 نوامبر در جریان سفری به شمال عراق به امضا رسیده است.

 

 

به نوشته این روزنامه، حداقل 150 سرباز ارتش ترکیه به همراه 20 تا 25 دستگاه تانک روز 4 دسامبر در این منطقه مستقر شده اند.

 

استقرار حدود 100 سرباز ارتش ترکیه در نزدیکی موصل به یک رسوایی تبدیل شده و دولت عراق این اقدام را غیر قانونی ارزیابی کرده است.

 

یک منبع امنیتی در این باره گفته است: نظامیان ارتش ترکیه که پیش از این در کردستان عراق مستقر شده بودند همراه با خودروهای زرهی به نزدیکی موصل نقل مکان کرده‌اند و این اقدام با کشورهای ائتلاف ضد داعش هماهنگ شده است.

 

دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق نیز تایید کرده است که نظامیان ارتش ترکیه مجهز به تانک و سایر ادوات نظامی وارد منطقه ای در نزدیکی موصل شده اند و این اقدام بدون درخواست یا موافقت دولت عراق بوده است. بغداد خواستار خروج فوری نیروهای ارتش ترکیه شده است.

 

وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای این اقدام ترکیه را تجاوز ارزیابی کرده و هرگونه عملیات نظامی که با دولت عراق هماهنگ شده باشد را رد کرده است.

 

2 مقام نظامی آمریکایی نیز روز جمعه تاکید کردند: ایالات متحده از استقرار صدها نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق آگاه بوده ولی این اقدام بخشی از فعالیت های ائتلاف به رهبری آمریکا به شمار نمی رود.