به گزارش افکارخبر، وی که تنها چند روز پس از حادثه مرگبار تیراندازی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد، گفت پلیس فدرال هنوز در حال تحقیق در مورد این حادثه است تا مشخص کند که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. در جریان این حمله که در منطقه «سن برناردینو» رخ داد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دستکم 14 نفر کشته شدند.

بعد از این حمله فشار افکار عمومی اوباما را واداشت تا در اقدامی نادر مستقیما از دفتر کارش در کاخ سفید با رسانه‌ها سخن بگوید.

وی در مورد حادثه سن برناردینو گفت که این حمله «اقدامی تروریستی با هدف کشتن مردم بی گناه بود.»

وی با این حال گفت مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عاملین این حملات از خارج از آمریکا دستور مستقیم می‌گرفته‌اند.

اوباما سپس به مسئله گسترده‌تر تروریسم اشاره کرد و گفت: «می‌دانم که تهدید تروریسم جدی است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد. ما داعش یا هر سازمان تروریستی دیگر را که بخواهد به ما آسیب بزند، نابود خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در تشریح آنچه راهکار مقابله با داعش خواند، گفت: «اولا، ارتش ما به تعقیب طراحان عملیات‌های تروریستی در هر کشوری که لازم باشد، ادامه خواهد داد. در عراق و سوریه حملات هوایی در حال هدف قرار دادن سران داعش، تسلیحات سنگین، تانکرهای نفت و زیرساخت‌های آن‌هاست.»

وی پیوستن فرانسه، آلمان و انگلیس به ائتلاف آمریکا در سوریه و آنچه افزایش شمار حملات هوایی به مواضع داعش خواند را نشانه‌های ورود به «مرحله جدید» از نبرد با این گروه تروریستی دانست.

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ثانیا، ما به آموزش و تجهیز ده‌ها هزار نیروی عراقی و سوریه که روی زمین با داعش می‌جنگند، ادامه خواهیم داد تا مأمنی برای آن‌ها باقی نگذاریم.»

وی گفت چه در عراق و چه در سوریه نیروهای ویژه آمریکایی مستقر می‌شوند تا به «تسریع» عملیات علیه داعش کمک کنند. به گفته اوباما این روند ادامه یافته و گسترده‌تر خواهد شد.

اوباما در مورد سومین بخش از این راهکار هم گفت که واشنگتن در حال همکاری با متحدان خود است تا بتوانند با هماهنگی‌های اطلاعاتی عملیات‌های داعش را مختل کنند. وی گفت واشنگتن با آنکارا نیز در تماس و همکاری است تا مرزهای ترکیه و سوریه به روی داعش بسته شوند.

وی ادامه داد: «چهارم اینکه با رهبری آمریکا، جامعه بین‌المللی روند و زمابندی‌ای را برای برقراری آتش‌بس و راهکاری سیاسی برای جنگ سوریه، آغاز کرده است.»

او گفت از این طریق می‌توان به همراه دیگر کشورها از جمله روسیه بر مبارزه با داعش متمرکز شد، چراکه این گروه تهدیدی برای همه است.

او به کنگره آمریکا نیز طعنه زد و گفت نمایندگان باید به سرعت برای اصلاح قوانین و محدود کردن فروش سلاح به افراد به خصوص کسانی که در فهرست مظنونین حملات تروریستی قرار دارند، وارد عمل شود.

وی افزود: «ما باید خرید تسلیحات قدرتمند مانند آنچه در سن برناردینو مورد استفاده قرار گرفت، توسط افراد را دشوارتر کنیم.»

او همچنین تشدید نظارت‌ها در مرزها و همچنین کنترل‌های صدور روادید به خصوص برای افرادی که در مناطق جنگی حضور داشته‌اند را خواستار شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه بار دیگر درخواست تمدید مجوز اقدام نظامی در خارج از کشور را تکرار کرد و گفت: «اگر کنگره هم مانند من باور دارد که ما در جنگ با داعش هستیم، باید سریعا مجوز تمدید استفاده از قوای نظامی را صادر کند.»

وی با این حال گفت: «ما نباید یک بار دیگر به جنگ زمینی طولانی و پرهزینه در عراق یا سوریه کشیده شویم.»

اوباما گفت در صورت حضور زمینی آمریکا در منطقه، داعش زمینه مناسبی برای تبلیغات به دست آورده و می‌تواند به جذب نیرو بپردازد. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، راهبرد واشنگتن مبنی بر حملات هوایی، استفاده از نیروهای ویژه و هدایت نیروهای محلی استوار است.

وی همچنین گفت مردم آمریکا نباید این جنگ را نبرد بین آمریکا و اسلام تلقی کنند به درگیری با یکدیگر بپردازند، «چراکه این چیزی است که گروه‌هایی چون داعش می‌خواهند.»

اوباما افزود: «داعش به نمایندگی از اسلامی صحبت نمی‌کند. آن‌ها یک مشت قاتل و اوباش و جزئی از یک دار و دسته خونریز هستند. آن‌ها بخش بسیار کوچکی از جمعیت بیش از یک میلیارد نفری مسلمانان در جهان، از جمله میلیون‌ها مسلمان آمریکایی میهن‌پرستی هستند که این ایدئولوژی نفرت انگیز را رد می‌کنند.»

وی با بیان اینکه اغلب قربانیان داعش در جهان مسلمانان هستند، گفت برای موفقیت در نبرد با داعش باید جوامع مسلمان را در کنار خود داشت نه اینکه برای منزوی کردن آن‌ها تلاش کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با این حال گفت: «البته این به معنی انکار این واقعیت نیست که ایدئولوژی افراطی در برخی از جوامع مسلمان گسترش یافته است. این مسئله‌ای واقعی است که مسلمانان باید بدون عذر و بهانه با آن مقابله کنند.»

وی هرچند گفت سران جوامع اسلامی باید برای ریشه کن کردن خوانش‌های افراطی از اسلام تلاش کنند، اما اشاره‌ای به مبدا شکل‌گیری این تفکرات نکرد. این در حالی است که گزارش‌های متعددی که حتی در رسانه‌های غربی منتشر شده، عربستان، یعنی اصلی‌ترین متحد عرب آمریکا را عامل اصلی گسترش این ایدئولوژی دانسته‌اند.

 اوباما در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به انتقاد از موضع‌گیری برخی از جمهوری‌خواهان در قبال پناهجویان و مسلمانان پرداخت و گفت تهدید تروریسم نباید به شکل‌گیری تبعیض علیه مسلمانان منجر شود.

وی در پایان برای چندمین بار در دو سال گذشته وعده داد که واشنگتن بر تهدید تروریسم غلبه کند.