به گزارش افکارخبر، منابع خبری ترکیه از پهلو گرفتن سه رزم‌ناو ناتو در استانبول و همچنین عبور یک رزم‌ناو روسیه از تنگه «بسفر» ترکیه خبر دادند.

رزم‌ناوهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز یکشنبه در بندر «سرای برنو» استانبول پهلو گرفتند. این سه رزم‌ناو ناتو متعلق به کشورهای اسپانیا، پرتغال و کانادا هستند.

ناتو اعلام کرده که این سه رزم‌ناو را با هدف تضمین امنیت ترکیه در اطراف استانبول مستقر کرده است.

این سازمان از مسکو و آنکارا خواسته تا تنش موجود را از طریق راهکارهای دیپلماتیک کاهش دهند.

از سوی دیگر یک رزم‌ناو روسیه از تنگه بسفر در کنار شهر استانبول ترکیه عبور کرد تا به ناوگان این کشور در دریای مدیترانه بپیوندد.

این رزم‌ناو در حالی از کنار شهر استانبول عبور کرد که یک سرباز روس یک موشک انداز را به سوی ساحل نشانه گرفته بود.

پایگاه خبری حریت ترکیه در این باره گزارش داد که رزم‌ناو «سزار کونیکوف» روسیه در حالی از تنگه بسفر عبور کرد که یک سرباز یک موشک‌انداز را به روی شانه و در حالت آماده باش نظامی حمل می‌کرد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه وضعیت این سرباز بر عرشه رزم‌ناو را تحریک آمیز توصیف کرده است.

بسفر که مهم‌ترین مجرای روسیه برای پشتیبانی از سوریه بود هم اکنون میزبان کشتی‌های ناتوست که در این بندر پهلو گرفته‌اند. تحرکات نظامی در اینجا شدت گرفته است.

پس از سرنگون کردن یک جنگنده روسیه توسط ترکیه در ۲۴ ماه نوامبر گذشته، روابط مسکو و آنکارا دچار تنش شده است.

به گفته برخی تحلیگران احتمال این مساله بسیار زیاد است که جنگ آغاز شود. به عبارت دیگر، درگیری بیشتر زمانی رخ می‌دهد که جنگنده‌های روسیه هواپیماهای ترکیه را برای دفاع از بمب افکن‌های روسیه مورد هدف قرار دهند. حتی ممکن است در دریا نیز میان نیروی دریایی دو کشور جنگ و درگیری رخ دهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به روسیه هشدار داده که «با آتش بازی نکند» چون آنکارا مورد حمایت بند پنجم اساسنامه ناتو است.