به گزارش افکارخبر، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی لزوم حضور نیروهای آلمانی در سوریه را زیر سوال برد و نوشت که آلمان با اعزام هواپیماهای جت شناسایی و تعدادی نیرو برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش موافقت کرده است.

نویسنده این گزارش با بیان اینکه کارشناسان معتقدند که داعش را فقط نمی‌توان با حملات هوایی شکست داد، نوشته است که همه اینها این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا آلمان در نهایت ناچار به اعزام نیروی زمینی به سوریه خواهد شد یا خیر.

در این گزارش آمده است: «"فرانک والتر‌اشتاین‌مایر" وزیر خارجه آلمان در سخنرانی چهارشنبه گذشته خود در پارلمان این کشور بار دیگر از مواضع دولت دفاع کرد و اقدام چپ‌گرایان برای مخالفت با اعزام نیرو به سوریه برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش را مورد انتقاد قرار داد. وی در این سخنرانی گفت: "یک نه گفتن ساده به هر اقدام نظامی با گروه داعش، کمکی به امنیت در سوریه نخواهد کرد. سرطان داعش باید نابود شود."

این مسئله ما را به یاد حرف‌های قبلی اشتاین‌مایر می‌اندازد. آیا او همان کسی نبود که درباره ماجراجویی نظامی در خاورمیانه هشدار داده بود؟ در اوایل سپتامبر وقتی که فرانسه اعلام کرد که در حملات هوایی ائتلاف ضد داعش شرکت می‌کند، اشتاین‌مایر گفته بود: «قابل قبول نیست که شرکای مهم که ما به آنها نیاز داریم، وارد بازی نظامی شوند.» اما به نظر می‌رسد که با همه وقایع چند وقت اخیر و پس از حملات پاریس این نگرانی و صحبت‌های قبلی اشتاین‌مایر دیگر مفهومی ندارند. هم‌اکنون برلین باید در برنامه خود تجدید‌نظر کند و به مسئله‌ای بپردازد که هم‌اکنون به دلیلی برای هم پیمانی با فرانسه تبدیل شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «دولت آلمان تلاش می‌کند تا همزمان که خطرها را کم می‌کند، از انتقادها هم بکاهد. مهمترین خطری که آلمان را تهدید می‌کند این است که درگیر جنگی زمینی شود. دولت آلمان اعزام نیروهای زمینی را اقدامی غیرعاقلانه دانسته است. هیچ‌کس در دولت آلمان معتقد نیست که فقط می‌توان داعش را به وسیله اقدام هوایی شکست داد. البته این فقط موضع آلمان نیست. "یان آزلبورن" وزیر خارجه لوکزامبورگ هم گفت که تمام کارشناسان معتقدند که نمی‌توان فقط با اقدام نظامی بر داعش غلبه کرد.»

اشپیگل نوشت که دولت آلمان بر قدرت معارضان داخلی تمرکز کرده است اما کارشناسان در برلین در مذاکراتی که رسانه‌ای نشد گفته‌اند که باور اندکی دارند که این نیروها بتوانند بر داعش چیره شوند.

«هرالد کویات» ژنرال بازنشسته آلمانی معتقد است که در شرایط کنونی باید متمرکز شد که آیا راهبرد غرب مفید است و اگر چنین اقدامی واقعا منتهی به موفقیت شد در این  صورت غرب با پرسشی مواجه است مبنی بر اینکه آیا می‌خواهد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند یا خیر. در صورت موافقت آلمان باید 50 هزار تا 60 هزار سرباز به رهبری آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوریه اعزام کند.

در مجموع مقامات آلمانی می‌کوشند تا امکان اعزام نیروی زمینی به سوریه را کاهش دهند. صحبت‌های «پتر آلتمایر»‌ رئیس دفتر صدراعظم آلمان هم گواه این مطلب است. وی گفته بود: «ما به روشنی گفته‌ایم که در شرایط کنونی صحبتی از اعزام نیروهای زمینی و یا دیگر روش‌های همکاری در سوریه نیست.»