به گزارش افکارخبر، «ویلیام انگدال»، تاریخدان و محقق آمریکایی - آلمانی، با اشاره به منابع اطلاعاتی که روزنامه آلمانی بی‌ان‌دی به آنها استناد کرده خاطرنشان می‌کند که عربستان سعودی در آستانه تبدیل شدن به یک نیروی ثبات‌زدا در خاورمیانه است. 

او با بیان اینکه سیاست خارجی فعلی عربستان سعودی محتاطانه است می‌نویسد که احتمال دارد رویکردهای مداخله‌جویانه به زودی جایگزین این سیاست شوند.

این محقق آمریکایی خاطرنشان می‌کند که مجبور است درباره موضع قبلی‌اش مبنی بر احتمال ائتلاف روسیه و عربستان تجدید نظر کند چرا که حضور فعلی روسیه در سوریه، اکنون به عنوان یکی از موانع اصلی برنامه‌های خاندان سلطنتی عربستان نگریسته می‌شود.

«انگدال» در یادداشتی برای پایگاه «نیو ایسترن آوت‌لوک» اقدام ولیعهد عربستان برای آغاز جنگ در یمن را «جنون‌آمیز» خوانده و می‌نویسد که پادشاه عربستان آن چهره معتدلی که تلاش شد از او به تصویر کشیده شود نیست.

«انگدال» در ادامه خاطرنشان می‌کند در اوایل دهه 1950، «مایلز کوپلاند»، رئیس مقر سازمان سیا در قاهره، زمینه‌های انتقال اعضای اخوان المسلمین (که فعالیت آنها در مصر ممنوع بود) به عربستان سعودی را فراهم کرد. وی با استناد به اظهارات «جان لافتوس»، مقام اسبق وزارت دادگستری آمریکا به شرح این می‌پردازد که اعضای این جنبش چگونه پس از قرار گرفتن در معرض وهابیت مورد تبلیغ عربستان سعودی، افراطگرا شدند.

برنامه سازمان سیا، به نوشته انگدال این بود که از اعضای عربستانی اخوان المسلمین به عنوان سلاحی علیه کل جهان اسلام استفاده کند. 

این محقق آمریکایی در ادامه اضافه کرده که ملک سلمان، پادشاه فعلی عربستان، ارتباط‌های خاصی با القاعده دارد. او درباره ملک سلمان خاطرنشان می‌کند که در دهه 1970، فرماندار ریاض بوده و در همان زمان، مسئولیت‌ بنیادهای خیریه‌ای که بعداً ثابت شده تأمین مالی القاعده از طریق آن صورت می‌گرفته را به عهده داشته است. 

وی در ادامه به نقش ترکیه هم در ایجاد گروه‌های تروریستی هم پرداخته و با استناد یک مقام ترکیه که خواسته نامش فاش نشود می‌نویسد سعودی‌ها دهها میلیارد دلار برای پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات سال 2014 هزینه  کرده‌اند. 

به نوشته انگدال، تأمین مالی مراکز آموزشی گروه‌های تروریستی سوریه که زیر نظر ترکیه‌ای‌ها اداره می‌شده را یک بانکدار سعودی به نام «یاسین الغدی» به عهده گرفته که رابطه نزدیکی با ترک‌ها داشته است.

این تحلیلگر آمریکایی سپس می‌نویسد: «چیزی که پشت داعش قرار دارد، تنها رژیم اردوغان نیست، بلکه مهم‌تر از آن عربستان سعودی و متحدان وهابی آن یعنی کویت، امارات و قطر است.»