ابراهیم الجعفری: مهلت ترکیه تمام شد

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در بیانیه خود در حاشیه دیدارش با برت مک گورک فرستاده ریاست جمهور آمریکا در بغداد گفت: مهلتی که عراق به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش داده شد، پایان یافت و عراق به سازمان ملل و شورای امنیت و اتحادیه عرب و سایر نهادهای بین المللی برای درخواست جهت متوقف کردن این نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود رجوع خواهد کرد.

وی افزود: وزارت خارجه عراق همه اقدامات سیاسی را اتخاذ کرد و سفیر ترکیه در عراق را احضار و یادداشت اعتراض خود را تسلیم وی کرد و از ترکیه خواست تا از عراق خارج شود، زیرا این اقدام ترکیه نقض آشکار حاکمیت عراق است که می تواند روابط دو جانبه بین عراق و ترکیه را متشنج کند.

جعفری گفت: عراق خواهان حمایت مشروط به موافقت دولت عراق و هماهنگی با آن در نبرد با تروریسم داعش شد و ائتلاف بین المللی ضد داعش متشکل از 60 کشور نیز تنها بعد از موافقت دولت عراق با این کمک و مساعدت، در عراق فعالیت کرده است.

وی تاکید کرد: عراق خواهان تداوم بهترین روابط با کشورهای همجوار و منطقه و جهان است اما با این حال، حاکمیت و ورود و تعدی به خاکش، خطر قرمز به شمار می رود.

برپایه این گزارش، مک گورک نیز بر اهمیت محافظت از حاکمیت عراق و مخالفت با ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق بدون مجوز دولت عراق تاکید کرد و گفت که سفیر آمریکا در آنکارا مخالفت با این نقض قوانین را به دولت ترکیه ابلاغ و بر لزوم حل دیپلماتیک مسئله تاکید کرده است.

پارلمان عراق در جلسه روز چهارشنبه خود مداخله ترکیه در عراق را محکوم کرد و به ارجاع پرونده مداخله ترکیه به شورای امنیت رای داد و از دولت عراق خواست تا تدابیر لازم را درقبال این مداخله اتخاذ کند.

ورود نیروهای ترکیه بدون اطلاع دولت مرکزی عراق به شمال این کشور با اعتراض و محکومیت شدید مسئولان رده های مختلف عراق روبرو شد.

این مسئولان از جمله فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق این اقدام ترکیه را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری دانسته اند و از ترکیه خواسته اند که نیروهای خود را از خاک عراق بیرون بکشد.

گروه‌های مقاومت عراق از جمله جنبش عصائب اهل الحق، سازمان بدر و گردانهای سید الشهداء نیز به طور جداگانه به دولت ترکیه هشدار دادند که اگر نیروهایش را از عراق خارج نکند، منافع این کشور را هدف قرار خواهند داد.