ترکیه در حال «پاکسازی قومی» در سوریه

به گزارش افکارخبر، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به اظهارات اخیر «احمد داوداوغلو» درباره اقدام روسیه برای «پاکسازی قومی» در شمال سوریه گفت: این اظهاراتی که ترکیه مطرح کرده و روسیه را به پاکسازی قومی در شمال سوریه متهم کرده است، کاملاً تأسف‌بار و بی‌اساس است».

وی ادامه داد: «حاکمیت ترکیه...اعلام کرد که روسیه ظاهراً در سوریه پاکسازی قومی کرده است. این اظهارات به اندازه ای عجیب است که نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد زیرا آنها نشان دادند که حاکمیت ترکیه کاملاً دور از واقعیت و حقیقت است و از آنچه که در منطقه می‌گذرد بی‌خبر و ناآگاه است. این اظهارات بی‌ارزش و اتهامات بی‌اساسی است که به خود آنها بازمی‌گردد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد اظهارات ترکیه درباره روسیه بیشتر شبیه خشمی است که از ناتوانی نشأت گرفته است.

وی همچنین به اعزام نظامیان ترکیه به عراق گفت: «دبیرکل سازمان ملل باید این مسئله را جدی بگیرد و به آن رسیدگی کند».

زاخارووا ادامه داد که مسکو استقرار نیروهای نظامی ترکیه در عراق را نقض آشکار قانون بین‌الملل می‌داند و گفت: طبق واکنش برخی اعضای شورای امنیت، اقدامات نظامی ترکیه، حتی برای برخی از نزدیک‌ترین همپیمانانش نیز تعجب‌برانگیز بود که البته به واسطه اتحاد مفتضح ناتو، آنها از ابراز اظهارات انتقادی از ترکیه خودداری کردند».

هفته گذشته، ترکیه حدود 150 نظامی و 25 تانک را در شمال عراق مستقر کرد و مدعی شد که این اقدام برای کمک به آموزش نظامیان عراقی برای مقابله با داعش است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بر ضرورت مبارزه با تکفیری‌های داعش تأکید کرد و گفت که روسیه در کنار کشورهایی است که در حال مبارزه با گروههای تکفیری «داعش» هستند.

زاخارووا در اینباره گفت: «ما در وهله اول می خواهیم با آن دسته از کشورهایی همکاری کنیم که از حملات تروریستی رنج می‌برند.متوقف کردن تهددی گسترش داعش در منطقه حائز اهمیت است».

زاخارووا درباره پیوستن آلمان و انگلیس به ائتلاف ضدداعش گفت: «آلمان و انگلیس به ائتلاف پیوسته‌اند اما این ائتلاف ادای مبارزه با داعش را درمی‌آورد».

وی ضمن انتقاد از حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در منطقه گفت: «واضح است که اوضاع سوریه به واسطه اقدامات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در منطقه در حال تبدیل شدن به هرج و مرج است».

زاخارووا در توضیح این مسئله گفت: «اگر در سال 2003، آمریکا عملیات در عراق را آغاز نکرده بود، ما امروز با داعش مشکل نداشتیم».

زاخارووا تأکید کرد که معین کردن محلی که اعضای ائتلاف در حال عملیات هستند، دشوار است و به همین منظور ائتلاف آمریکا باید راهبرد خود برای مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق را آشکار کند.

وی ادامه داد: «بهتر است کشورها، جهان را با بینش خود از آنچه که ائتلاف در منطقه انجام می‌دهد آشنا کنند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو گفت که هنوز تصمیمی در اینباره اتخاذ نشده است و این مسئله در حال بررسی است و جزئیات بیشتر را بعد از به دست آوردن اطلاعات بیشتر منتشر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین به گسترش تروریسم در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: ما باید راهی را برای مهار تهدید تروریستی در افغانستان بیابیم.