اوباما با لغو تحریم‌های ایران قانون را نقض کرد

به گزارش افکارخبر، "پت تومی" سناتور جمهوری‌خواه که برای انتخاب مجدد در سال آینده با رقابت شدیدی روبه‌رو شده، روز چهارشنبه در سخنانی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا اگر تحریمهای ایران را لغو کند، قانون را نقض کرده است چرا که قانون به‌طور شفاف می‌گوید که این روند تا زمانی که ما به همه اسناد دست پیدا نکنیم، آغاز نخواهد شد.

برخی سناتورهای جمهوری‌خواه اکنون ماه‌هاست که در این باره صحبت می‌کنند که مهلت کنگره برای بازنگری توافق هسته‌ای با ایران نباید آغاز می‌شده چرا که دولت اوباما همه اسناد مربوط به توافقات جانبی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را در اختیار کنگره قرار نداده است.

اظهارات تومی در شرایطی است که پس از گزارش‌های اخیر در خصوص آزمایش موشکی ماه گذشته ایران، نگرانی‌های تازه‌ای بین نمایندگان جمهوری‌خواه به وجود آمده است. دولت آمریکا در حال بررسی این ادعا است.

مقام‌های آمریکایی پیش از این اعلام کرده‌اند که آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و این اقدام مفاد برجام را نقض نکرده است.

تومی در ادامه پیشنهاد داد تا به‌خاطر اینکه ایران احتمالاً از موشک‌ها برای شلیک کلاهک‌های اتمی استفاده خواهد کرد، دو مسئله‌ای که به‌شدت به یکدیگر مرتبط هستند، قطعنامه‌های سازمان ملل ممنوعیت هرگونه آزمایش موشکی را به‌عنوان بخش جدایی ناپذیر توافق هسته‌ای با ایران لحاظ کند.

رابرت منندز دیگر نماینده جمهوری‌خواه نیز به‌شدت از دولت اوباما به‌خاطر عدم واکنش قاطع در برابر آزمایش موشکی ایران، انتقاد کرده است.